Tips om gezond te barbecueën

tips-om-gezond-te-barbecueen.png

Mooi weer? Barbecuetijd!

Barbecueën is een gezonde manier van bereiden, omdat er bijna geen vetstoffen worden toegevoegd. Toch moeten enkele vuistregels in acht genomen worden. Een gezonde barbecue vraag om zorgvuldige garing. Neem hier dus je tijd voor. Het is echter niet gezond om aangebrand vlees te eten. Een barbecue betekent ook vaak veel te veel vlees, wit stokbrood, aardappelen en vette sausjes. Hieronder onze tips om een barbecue niet alleen gezellig en lekker te houden, maar ook gezond!

Gezond roosteren

  • Gebruik geen hout om de barbecue aan te steken. Hierdoor komen ongezonde stoffen vrij die je vlees en groenten giftig maken.
  • Begin je vlees pas te grillen wanneer de kolen met een witte as-laag bedekt zijn.
  • Hou je vlees minstens op 15 cm afstand van het vuur.
  • Bak alles goed uit, zeker je vlees.
  • Zorg ervoor dat je vlees niet zwart geblakerd raakt.
  • Opteer voor hittebestendige olie.
  • Hou rauw en gaar vlees uit elkaar en geef zo ziekmakende bacteriën geen kans.
  • Het vlees wordt het best geroosterd wanneer het op kampertemperatuur is.

Gezond barbecue

Kies bij voorkeur voor producten die weinig calorieën en vetten bevatten, zoals:

  • Mager vlees bijvoorbeeld kipfilet, entrecôt, kalkoenfilet of een varkenshaasje
  • Een groentenbrochette
  • Rode sauzen (ketchup en curry) zijn minder vet dan witte sauzen.
  • Rauwkostsalade

Wat je best achterwege laat:

  • Gepaneerd vlees,
  • hamburgers,
  • speklapjes,
  • satéstokjes,
  • karbonades,
  • stokbrood,
  • kruidenboter,
  • sauzen zoals mayonaise, cocktailsaus, knoflooksaus, …

Heb je weinig tijd om je barbecue voor te bereiden, ga dan zeker geen kant-en-klare producten in de supermarkt kopen. In deze producten zitten heel wat onnodige vetten en conserveermiddelen. Je maakt het best je eigen salades, dressings en sauzen.

Na het barbecueën kan je nog een lekker dessert maken, zoals een vers gemaakte fruitsalade of fruitspiesjes. Zeker in de zomer is fruit zoals een (water)meloen, ananas, aardbeien en frambozen aan te raden. Het is een heerlijke afsluiter.