Het belang van water drinken!

belang-van-water-drinken.jpg

Het lichaam van een mens bestaat voor ongeveer 80 procent uit water. Het is dan ook niet vreemd dat je voldoende water moet drinken om gezond te blijven. De processen die zich in je lichaam afspelen hebben immers allemaal een bepaalde hoeveelheid water nodig om optimaal te werken. Algemeen wordt er gezegd dat je dagelijks minimum 1,5 à 2 liter water moet drinken om gezond te zijn. Er is bovendien geen beter drank van top kwaliteit als water. Het is zelfs meestal zo dat de hoeveelheid water dat je drinkt, bepaald wordt door gewoontes en niet door onze dorst. Als je dorst hebt, wijst dat er meestal op dat je niet genoeg water hebt gedronken.

Uitdroging

Op het moment dat je niet voldoende water binnenkrijgt, of er grote hoeveelheden vocht je lichaam in korte tijd verlaten, dan loop je het risico om uit te drogen. Zo kan je bijvoorbeeld uitdrogen door niet voldoende te drinken op een warme dag, maar ook wanneer je lichaam voor een groot deel is aangetast door brandwonden, je veel bloed hebt verloren of last hebt van hevige diarree en/of braken.

Herstellingsvermogen

Een van de belangrijkste aspecten van het herstellingsvermogen van het lichaam is het filteren van het bloed, wat voornamelijk door de nieren wordt gedaan. Maar deze zuiveringsinstallatie kan enkel werken als er voldoende water door ons lichaam stroomt om die afvalstoffen af te voeren. Wanneer de nieren niet goed werken, worden bepaalde schadelijke stoffen in de lever opgeslagen. De lever zorgt er vervolgens voor dat opgeslagen vetten worden omgezet in bruikbare energie. Als de levert niet goed werkt, blijven deze vetten opgeslagen waardoor dit een oorzaak kan zijn van dik worden en zich futloos voelen.

Een gevoel van dorst

Zodra je merkt dat je dorstig bent, geeft je lichaam eigenlijk al aan dat er sprake is van een tekort aan water. Je moet dan ook al vocht tot je nemen voordat je dorst krijgt. Dat kan je doen door op vaste momenten van een dag een zekere hoeveelheid water te drinken.

Smaak

Een glas koel en zuiver water kan heel wat genot met zich meebrengen, vooral op een warme dag. Toch beweren veel mensen geen water te kunnen drinken omdat er geen, of weinig, smaak aanzit. Om water toch wat smaak te geven kun er wat takjes munt, een schijfje citroen of wat plakjes komkommer aan toevoegen. Op die manier krijg je een gezonde waterdrank die toch weinig calorieën bevat.

Voeg liever geen zoete siropen toe aan het water dat je wilt gaan drinken. In de meeste siropen zit namelijk een heleboel suiker die je bloedsuikerspiegel in korte tijd kan laten pieken. Bovendien krijg je op die manier een heleboel loze calorieën binnen die je er op de één of andere manier toch weer moet verbranden om niet onnodig aan te komen.