Succes in januari is extra resultaat de rest van het jaar!

succes-januari-extra-resultaat-rest-van-jaar.jpg

Een gezonde levensstijl is een kwestie van dagelijks een aantal kleine acties met groot resultaat. Aanvankelijk kost het best wat moeite om je lichaam te leren kennen en ook je organen, hersenen en hormonen terug in afslankmodus te zetten.

Maar het leuke van jezelf te trainen tot een pakket goede gewoonten is dat ééns het je levensstijl is, je deze zonder al te veel moeite gewoon doet! Zo kan je heerlijk genieten van een levensstijl die jou plezier schenkt en een lichaam waar  je je lekker in voelt.

Tel je successen

Benieuwd hoe ver jij staat? Vink dan eens de succeslijst van Dé 10 principes van een leven lang slank zonder dieet af. Naast welke van volgende stellingen kan jij een vinkje plaatsen? 

  • Diëten volgen is uit mijn leven verbannen en ik weet waarom.
  • Ik eet 5x per dag om 3 redenen: mijn stofwisseling hooghouden, suikerdips vermijden en gematigd kunnen eten zonder vreetaanvallen.
  • Ik deel mijn bord als volgt in: 1/2 groente, 1/4 vlees, vis of vervanging, en 1/4 rijst, pasta of aardappelen.
  • Ik eet minimaal 2 à 3 stuks fruit per dag, maar ook niet meer. Ik maak er een sport van om 14 verschillende stuks per week te eten.
  • Ik ben me bewust van mijn ademhaling. Ik pas tenminste eenmaal per dag de diepe buikademhaling toe.
  • ik ben me bewust van mijn duivelse gedachten die mijn slank en fit zijn boycotten en oefen daarom op slanke en fitmakende gedachten.
  • Mijn kasten, ijskast, handtas en bureau stralen gezondheid uit!
  • Ik luister naar mijn lichaam.
  • Ik beloof mezelf na een kleine afdwaling opnieuw te beginnen.
  • Ik stop altijd met eten alvorens ik mijn maag voel spannen.
  • Ik kauw mijn eten.
  • Ik eet zonder schuldgevoel.
  • Ik eet 90% van de dag gezonde voeding en ik kan met smaak en zonder schuldgevoel heerlijk van een snoepje genieten als ik dat wil.
  • Ik weet heel goed wat voor mij een genotsmiddel is. Wanneer andere dingen worden aangeboden heb ik geen moeite met nee zeggen.  
  • Ik kies bewust mijn voeding op basis van variatie in kleur en smaak en wissel ook de eiwit– en koolhydraatbronnen af.  (Een hulpmidde hierbij, de swingcaroussel, kan je gratis downloaden op www.sonjakimpen.com/voeding.)
  • Ik neem mijn eetmomenten zelf in de hand en eet op tijd en stond om dips en vreetaanvallen te vermijden.
  • Ik ben ervan overtuigd dat al het benodigde gereedschap om slank te zijn zich reeds in mijn lichaam bevindt.
  • Ik heb het aantal kleine bewegingsmomenten opgevoerd.
  • Ik ben niet meer geïnteresseerd in de weegschaal maar wel in de energie van mijn lichaam, met andere woorden: hoe ik me v o e l.
  • Ik heb dikwijls kwaliteitsgedachten als: ik ben gezond en vitaal en geniet van mijn energieke lichaam.
  • Ik heb vertrouwen in mijn lichaam dat zich langzaam maar zeker aanpast.
  • Ik neem beweging per week of wandel minimaal 3 x 20 minuten per week.
  • Ik heb geïnformeerd naar een kwaliteitsfitness of wellnesscentrum of ik doe oefeningen thuis.
  • Ik heb een afspraak gemaakt om mijn aanvangsconditie te testen.
  • Ik heb goede sportschoenen en een sportoutfit waar ik me gemakkelijk in voel.
  • Ik weet dat het fantastisch is als je 52 weken lang éénmaal in de week iets van doelgerichte beweging doet.
  • Ik weet dat ik mét een basisconditie tot 60% vetten van het aantal kilocalorieën per training kan verbranden.
  • Ik weet dat krachttraining heel belangrijk is voor het hooghouden van de stofwisseling.
  • Ik heb reeds de eerste stap genomen naar een nieuwe levensstijl, dit was de moeilijkste maar de moeite waard.
  • Ik herken het verschil tussen maaghonger en hoofdhonger.
  • Ik heb mijn maag getraind om sneller verzadigd te zijn.
  • Ik bedank mijn maag voor het verteren van voeding.
  • Als ik moe ben, ga ik slapen in plaats van eten.
  • Ik geniet van eten als ik honger heb.
  • Ik ben me bewust dat negatieve gedachten kunnen aanzetten tot snoepen. Daarom heb ik een mantra die ik gebruik op moeilijke momenten.
  • Ik ontdek elke dag nieuwe gewaarwordingen in mijn lichaam.
  • Ik cultiveer mijn 5 zintuigen.
  • Ik herprogrammeer mijn gedachten als ik mezelf naar beneden haal. Ik heb positieve powerquotes bij de hand om mezelf op te peppen.
  • Ik stel mezelf bij twijfel de volgende vraag: brengt deze actie mij dichterbij of verder weg van mijn doel slank voor de rest van mijn leven?
  • Ik kies bewust wat ik in mijn mond steek en formuleer hiervoor 3 redenen.
  • Ik eet de portie die ik nodig heb en niet de portie die ik voorgeschoteld krijg.
  • Ik gooi zonder pardon alle restjes weg.
  • Ik heb alternatieven in de kast voor alle smaken.
  • Ik drink minimaal 2 liter water per dag of alvast elke dag iets meer als ik de 2 liter nog niet haal.
  • Ik gun mijn ingewanden na de laatste maaltijd rust voor zo’n 10 à 12 uur.
  • Ik denk niet meer in termen van goede en slechte voeding. Ik weet wat gezond is en wat genotsmiddelen zijn.
  • Ik kan genieten van een snoepje zonder schuldgevoel en ik weet dat ik van een snoepje niet dik word.
  • Ik ontbijt tussen het moment van opstaan en 2 uur later om mijn stofwisseling op gang te brengen zodat ik energiek door het leven ga.
  • Ik neem als ontbijt langzaam verbrandende koolhydraten met een eiwit omdat die combinatie de meeste energie heeft en mijn lichaam helpt.
  • Ik geniet van mijn dessert aansluitend aan de maaltijd.
  • Ik maak regelmatig contact met mijn maag en andere ingewanden uit respect voor het werk dat zij verrichten.
  • Ik geniet van maagrust en van de heerlijke ochtendenergie!
  • Ik besef dat daglicht en Vitamine D belangrijk zijn en tracht elke dag daglicht te snoepen.
  • Ik weet dat ik alles mag eten, maar versober de hoeveelheden en ik houd rekening met de beste tijdstippen voor mijn ingewanden.
  • Ik neem mijn gezonde en energieke lichaam mee op feesten en vakantie en ik houd rekening met wat mijn lichaam me influistert.
  • Ik weet dat ik niet dik word van feesten maar van niet eten na het feest.
  • Ik geniet met al mijn zintuigen tijdens feesten en vakantie.
  • Ik eet normaal op de dag van een feest.
  • Ik vertrek nooit meer met razende honger naar een feest.
  • Ik verwen mezelf als ik naar een feest ga en kleed mezelf feestelijk.
  • Ik schrijf de complimenten op die ik heb gekregen.
  • Ik cultiveer mijn zintuigen door altijd even stil te staan bij wat ik kan horen, zien, voelen, proeven en ruiken.
  • Ik dank mijn lichaam voor het verwerken van feestmaaltijden en voor mijn energieke gevoel tijdens vakantie.
  • Ik beschouw feesten en vakantie als een onderdeel van mijn leven waar ik met mijn slanke en vitale lichaam ten volle van kan genieten.
  • Ik geef mezelf na iedere gezonde actie een schouderklopje.

De stellingen waar je een vinkje naast kon plaatsen zijn jouw successen. De andere zijn je werkpunten! Je kiest zelf of je die werkpunten ook wilt opnemen in je leven. Elk bolletje is een kans om dichterbij je doel te komen. Het zijn eigenlijk mijlpalen die je leven zullen veranderen in het leven dat jij in gedachten hebt. Heb je ze allemaal aangekruist: proficiat! Je resultaten zullen recht evenredig zijn. Heb je er minder? Dat is géén ramp, maar vraag je wel af waarom jij deze simpele kleine dingen (nog) niet doet.

Wil je er meer meten? Dan vind je heel veel inspiratie in de boeken Een leven lang slank zonder dieet (de laatste 20!!!) en Dé 10 principes van gezonde levensstijl, allebei eenvoudig te bestellen bij bol.com. Wil je graag de succeslijst downloaden? Ga dan naar www.sonjakimpen.com!

Wil je graag het boek Dé 10 principes van een leven lang slank zonder dieet en een pak synergiebreaks winnen? Mail dan jouw ingevulde checklist naar Sonja.kimpen@synergie.be. We trekken 5 gelukkigen en sturen je het pakket op!