Hoge rugpijn

Pijn is altijd lastig te omschrijven en wordt door iedereen anders ervaren. Er zijn veel mensen die wel eens last hebben (gehad) van rugpijn. Dit kan lage rugpijn zijn of hoge rugpijn. Hoge rugpijn komt minder vaak voor bij mensen dan lage rugpijn. De hoge rug wordt ook wel de borstwervelkolom genoemd. In dit gedeelte zijn 12 wervels en ribben te vinden. De ribben zitten weer vast aan het borstbeen. Door de ribben en het borstwervelkolom is er weinig beweging mogelijk in dit gedeelte van de rug, waardoor er ook minder snel pijnklachten zijn.

Ondanks dit, toch pijnklachten in de rug

Ondanks dit kunnen er toch pijnklachten bovenin de rug ontstaan. Er zijn mensen die last hebben van stijfheid of pijn laag in de nek, tussen de schouderbladen of in de ribbenkast. De pijn kan constant zijn, maar kan ook ontstaan bij bepaalde bewegingen of houdingen. Hierbij kan je denken aan het tillen van zware tassen of van de houding die je hebt als je aan het werk bent achter de computer.

Ook kan de pijn uitstralen naar andere delen. Hoge rugpijn kan chronisch zijn of van korte duur. Van chronische rugpijn spreken we als de pijn langer dan drie maanden aanhoudt. Bij de meeste mensen verdwijnen de rugklachten echter binnen zes weken.

Oorzaken hoge rugpijn

Rugklachten door verkeerde houding op je stoelEr kunnen verschillende oorzaken zijn van hoge rugpijn. Meestal ontstaat de pijn geleidelijk aan en niet in één keer. Door een verkeerde houding kan hoge rugpijn ontstaan. Als je bijvoorbeeld dagelijks op een te lage of te hoge stoel werkt of als je bureau niet op de juiste hoogste staat, kan je pijnklachten krijgen.

Meestal wordt de pijn pas na langere tijd heviger en ervaar je in het begin weinig rugklachten. Veelal functioneren de gewrichten niet goed door de verkeerde houding. Sowieso kan er pijn ontstaan als er problemen zijn met de gewrichten, zonder dat een verkeerde houding daarvoor de aanleiding is. Ook door een bepaald trauma kan er hoge rugpijn ontstaan. Verder kan een verkeerde slaaphouding ook een aanleiding zijn voor hoge rugpijn, maar ook een gestoorde slaap is niet goed voor de rug.

Het is namelijk erg belangrijk dat de spieren zich na een lange dag ook weer ontspannen. En dat gebeurt veelal tijdens het slapen. Als je vaak wakker wordt, betekent dat automatisch dat je je spieren aanspant en zij op die manier niet een hele nacht kunnen ontspannen. Daarnaast kunnen stress en spanning ervoor zorgen dat de spieren in je rug extra gespannen zijn. Als deze spanningen lange tijd aanhouden, kan dit er ook voor zorgen dat je uiteindelijk last krijgt van hoge rugpijn. Soms heb je de pech dat je een verkeerde beweging maakt en daardoor ook rugpijn krijgt.

Behandeling hoge rugpijn

Goede houding tegen rugpijnHet is belangrijk om te achterhalen hoe de hoge rugpijn is ontstaan. Is de pijn ontstaan door een plotselinge beweging? Vaak is een pijnstiller voldoende en gaat de pijn uiteindelijk vanzelf over. Er zijn ook therapeuten die je kunnen helpen met het laten verdwijnen van de pijn.

  • Een fysiotherapeut
  • Een chiropractor
  • Een cesartherapeut

Heb je een verkeerde houding als je aan het werk bent? Dan is het van groot belang om je houding aan te passen. Een fysiotherapeut kan je helpen met het aanleren van de juiste houding, maar kan daarnaast ook helpen om de pijn in de rug te verlichten. Ook een cesartherapeut kan je helpen met houdingsproblemen. Het verschil tussen een fysiotherapeut en een cesartherapeut is dat je bij een cesartherapeut vooral veel zelf moet doen. Je krijg vaak oefeningen mee die je thuis moet herhalen.

Een fysiotherapeut behandeld vooral veel zelf. Is het onduidelijk hoe de pijn is ontstaan? Dan kan een chiropractor de oplossing zijn. Chiropractor zorgen ervoor dat de pijn in de rug weer over gaat door middel van bepaalde druktechnieken op de wervelkolom. Zowel als bij de fysiotherapeut als bij de chiropractor zijn vaak meerdere behandelingen nodig om de pijn geheel te laten verdwijnen.

Hoge rugpijn kan veel voorkomen worden als je altijd zorgt voor een goede houding. Daarnaast is beweging ook goed voor de rug. Denk daarbij aan zwemmen, wandelen of fietsen. De spieren worden hier soepel en sterk van en zullen ervoor zorgen dat er niet zo snel hoge rugpijn zal ontstaan.