De 8 beste tips om (lage of hoge) rugpijn te verlichten

Heb je last van rugpijn, dan kan dit echt vervelend zijn. Niet alleen omdat rugpijn gewoon pijnlijk is, maar ook omdat een flinke pijn in je rug je echt kan belemmeren in het uitvoeren van je dagelijkse activiteiten. Heb je last van hoge of lage rugpijnen wil je deze pijn zo snel mogelijk verlichten? Lees dan in de acht tips van dit artikel hoe je dit het beste kunt doen.

Tip 1: Slaap in de juiste houding

Als je rugpijn hebt, kun je vaak geen fijne slaaphouding vinden en hierdoor wordt het lastiger om de slaap te vatten. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht, want als je niet genoeg slaapt wordt de pijn in de rug alleen maar erger. Probeer op je zij te gaan liggen met een kussen tussen je knieën en je hebt de juiste houding om de druk op de wervelkolom zo veel mogelijk te verlichten. Slaap je liever op je rug? Schuif dan een kussen onder je knieën en je kunt de druk op de wervelkolom verlichten om sneller in slaap te komen en sneller van je pijnklachten af te zijn. Probeer in ieder geval acht uur per dag te slapen en ga even in bed liggen als je echt last hebt van je rug, zodat je rug even wat rust krijgt.

Tip 2: Probeer de juiste houding aan te houden

Je hebt vroeger als kind al geleerd dat je niet onderuit moet zakken op een stoel, maar goed rechtop moet zitten. Een goede en rechte houding is altijd belangrijk, maar zeker als je last hebt van je rug. Probeer zo veel mogelijk rechtop te zitten en je hebt minder last van je rugklachten. Houd je schouders naar achteren, probeer je lichaam te ontspannen en voorkom een slungelige houding om sneller van je rugpijn af te komen.

Tip 3: Gebruik pijnstillers of spierverslappers

Heb je echt last van je rug en kun je hierdoor bijna niet meer staan, zitten of liggen, dan kun je de pijn verlichten door gebruik te maken van pijnstillers en/of spierverslappers. Je kunt een paracetamol nemen, maar je kunt ook een pijnstiller met een ontstekingsremmende en koortsverlagende werking nemen. Deze pijnstillers worden ook wel NSAID’s genoemd en werken goed, maar zijn niet voor iedereen geschikt. Wil je deze pijnstillers gebruiken, dan raden wij je aan eerst advies te vragen aan je dokter over het gebruik van NSAID’s.

Tip 4: Zorg voor sterkere spieren

Als je spieren sterker zijn, heb je minder vaak last van rugpijn. Je kunt naar de fysiotherapeut gaan om je rugspieren te versterken, maar je kunt ook zelf oefeningen doen om een sterkere rug te krijgen. Heb je een zwakke rug en vaak last van lage of hoge rugpijn? Dan wordt aangeraden om niet zelf aan de slag te gaan met oefeningen door bijvoorbeeld naar de sportschool te gaan, maar altijd eerst om advies te vragen bij een fysiotherapeut. Hij of zij laat je zien welke oefeningen je moet doen en hoe je deze oefeningen moet doen, zodat je zeker weet dat je geen verkeerde bewegingen maakt.

Tip 5: Blijf altijd bewegen

Als je last hebt van je rug, wil je het liefst helemaal niets doen. Het is aantrekkelijk om op de bank te gaan liggen of de hele dag in bed te gaan liggen, maar dit is niet goed voor je pijnklachten. Blijf juist bewegen en je spieren komen weer een beetje los, waardoor de rugpijn vermindert. Je kunt beter niet gaan hardlopen, fitnessen of andere extremere sporten doen, maar fietsen en zeker wandelen is wel goed voor de rug.

Tip 6: Gebruik ijs en later warmte om de pijn te verminderen

Heb je een rugblessure of een ontsteking in de rug, dan kan ijs helpen om de pijnlijke gebieden in je rug wat minder gevoelig te maken. Leg een paar keer per dag gedurende maximaal twintig minuten een beetje ijs op je rug (altijd met een doek eromheen! Anders kun je de huid beschadigen) en je hebt minder last van je rug. Heb je een paar dagen ijs gebruikt, dan ga je over op het gebruik van warmtebronnen. Leg een kruik op je rug of ga op een kruik liggen met de pijnlijke plek van je rug en je merkt dat jouw klachten al snel verminderen.

Heb je geen kruik in huis? Dan kun je dit oplossen door:

  • Een warm bad te nemen
  • Een warme douche te nemen
  • Een warmtepleister op je rug te plakken

Tip 7: Neem een massage

Heb je het idee dat je rugpijn hebt door stress? Dan kan een ontspanningsmassage voor de rug ook helpen om je klachten te verminderen. Door de massage worden je rugspieren niet alleen losser, maar kun je ook een beetje ontspannen. Hierdoor worden de spieren automatisch nog losser, waardoor de klachten langzaam verdwijnen.

Tip 8: Neem rust

Je moet blijven bewegen als je rugpijn hebt, maar je moet het niet overdrijven. Gun jezelf wat rust om bij te komen en je zal merken dat je rugpijn sneller verdwijnt. Een half uur wandelen per dag is prima, maar doe vooral niet te veel en gun jezelf een moment om bij te komen. Je hebt niet voor niets rugpijn, dus je hebt zeker rust nodig om je lichaam even bij te laten komen.