Oefeningen tegen Hoge of Lage Rugpijn

oefeningen-tegen-hoge-lage-rugpijn.jpg

Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben. Het kan worden veroorzaakt door een langdurig verkeerde houding, door te zware lichamelijke arbeid of door een aandoening of vergroeiing van de ruggenwervels. Ook kan rugpijn plotseling ontstaan. “Het schiet me in de rug” zeggen mensen dan. Dit kan soms gebeuren door een ogenschijnlijk normale beweging zoals zich omdraaien, bukken of tillen. Deze acute rugpijn, veroorzaakt door een plotselinge verkeerde beweging, verdwijnt meestal na een paar dagen vanzelf weer. Maar langdurige rugpijn, die zowel hoog als laag in de rug kan voorkomen, is een ander verhaal. Er zijn gelukkig wel dingen die je kunt doen om deze pijn te bestrijden.

Lage rugpijn komt het meest voor

Onderzoek heeft aangetoond dat bijna 30 procent van de mensen op enig moment van de dag last heeft van lage rugpijn. Dit hoeft dan niet zo ernstig te zijn dat het functioneren hierdoor volledig wordt belemmerd, maar feit is dat er sprake is van klachten in meer of mindere mate. Ongeveer 7% van de mensen met lage rugpijnklachten komt hiervoor regelmatig bij de huisarts. Dit is een enorme kostenpost als het gaat om de kosten van de gezondheidszorg. Bijkomende kosten, bij voorbeeld als gevolg van ziekteverzuim op het werk, verhogen deze kosten nog eens met een veelvoud van de directe zorgkosten.

Een gering percentage van lage rugpijn kent een medische oorzaak

Slechts bij ongeveer 5% van de mensen met lage rugklachten is er sprake van een medische oorzaak. Hierbij valt te denken aan scoliose, een infectie of een hernia. In veel gevallen is er een aspecifieke reden voor de lage rugpijn. Hierbij moet je denken aan:

  • Houding
  • Overbelasting
  • Te weinig bewegen
  • Verstoorde stabiliteit
  • Spanning en stress

Oefeningen om lage rugpijn te bestrijden

Je kunt zelf oefeningen doen om pijnklachten in je onderrug te bestrijden. Deze staan op diverse pagina’s op het internet uitgebreid beschreven. Een goede oefening is het oprekken van de rugspieren. Dit doe je door plat op bed of op de grond te gaan liggen en in een vloeiende beweging je linkerknie naar je linkerschouder te bewegen. Vergeet niet om tijdens deze oefening te ontspannen en te blijven doorademen. Vervolgens herhaal je de oefening met de rechterknie naar de rechterschouder. Bij de tweede oefening lig je met opgetrokken benen plat op de grond. Draai vervolgens de knieën zo ver mogelijk naar links en vervolgens naar rechts. Concentreer je blik op een vast punt op het plafond. Forceer het niet, maar laat de zwaartekracht zijn werk doen. Deze oefeningen kun je dagelijks herhalen, in ieder geval voor het slapengaan.

Hoge rugpijn, wat zijn de oorzaken?

Hoge rugpijn wordt vooral veroorzaakt door een langdurig verkeerde houding, maar het kan ook plotseling optreden door een verkeerde beweging of bij vertillen. De meest voorkomende oorzaak van hoge rugpijn is echter een verkeerde houding door bij voorbeeld boven het hoofd werken bij het uitvoeren van schilder- of onderhoudswerkzaamheden. Ook een ongeval kan hoge rugpijn veroorzaken. Daarnaast kunnen factoren als stress kunnen hoge rugklachten veroorzaken.

Hoe wordt hoge rugpijn behandeld?

Hoge rugpijn gaat in veel gevallen vanzelf over. Wanneer het wordt veroorzaakt door een incident, zoals je vertillen of verdraaien, is een bezoek aan de huisarts in veel gevallen niet nodig. Neem als de pijn erg heftig is een pijnstiller, doe een paar dagen rustig aan door niet zwaar te tillen en even niet te sporten. Dit betekent niet dat je volledig rust moet nemen, het is juist goed om in beweging te blijven, op die manier zullen de spieren zich het snelst herstellen. Gaat de pijn na verloop van tijd niet vanzelf over dan is het raadzaam om een bezoek aan de huisarts te brengen. Die kan je doorverwijzen naar een fysiotherapeut. De fysiotherapeut kan de pijnklachten behandelen en je oefeningen voorschrijven om de pijn te bestrijden. In een zeldzaam geval wordt rugpijn in verband gebracht met hartklachten. Mocht hiervan sprake zijn dan kan de huisarts je doorverwijzen naar een cardioloog om dit nader te onderzoeken.

Wat kun je zelf doen om hoge rugpijn te voorkomen?

Hoge rugpijn kun je voorkomen door een aantal leefregels in acht te nemen. Zo is het belangrijk om een goede werkhouding aan te nemen en overbelasting te vermijden. Daarnaast is het belangrijk om voldoende te bewegen en te slapen op een goed matras zodat je ’s morgens uitgerust wakker wordt. Overgewicht is ook een belangrijke oorzaak van hoge rugklachten. Het is dus ook daarom belangrijk om te zorgen voor een gezond gewicht.