Oorzaken van Lage Rugpijn

oorzaken-van-lage-rugpijn.jpg

Lage rugpijn is een vorm van rugpijn die veel voorkomt. Niet iedereen heeft er wel eens last van gehad, maar veel mensen die wel eens te maken hebben met rugklachten klagen over rugpijn in de lage rug. Heb jij regelmatig last van lage rugpijn en ben je benieuwd waar jouw klachten vandaan komen? Lees dan meer over de mogelijke oorzaken van lage rugpijn in dit artikel en probeer te achterhalen waar jouw pijnklachten door veroorzaakt worden.

Lage rugpijn: meestal een combinatie van oorzaken

Lage rugpijn wordt doorgaans veroorzaakt door een combinatie van diverse oorzaken. De verschillende factoren die een rol kunnen spelen bij lage rugpijn, zijn de volgende:

  • Zwaar lichamelijk werk, zoals werkzaamheden waarbij je veel moet bukken of zwaar moet tillen.
  • Veel zitten, bijvoorbeeld bij een kantoorbaan of als je veel in de auto zit.
  • Een verkeerde houding, waarbij je niet rechtop zit en ook niet goed recht loopt.
  • Overgewicht. Als je tien kilo overgewicht hebt, krijg je veertig kilo extra druk op de tussenwervelschijven en dit veroorzaakt pijnklachten.
  • Onvoldoende beweging. Krijg je niet genoeg beweging, dan worden de spieren zwakker en krijg je sneller rugklachten.
  • Een te zachte of te harde ondergrond bij het slapen, ofwel een te zachte of te harde matras.
  • Langdurige stress en bijbehorende spanning op de rugspieren.

Chronische rugpijn in de lage rug

Heb je chronische pijn in de lage rug, dan heb je langdurig last van je rug zonder dat hier een duidelijke aanwijsbare oorzaak voor is. De mogelijke oorzaken van chronische pijn in de onderrug, zijn de volgende:

  • Een kapotte tussenwervelschijf, ook wel een hernia genoemd.
  • Slijtage van de tussenwervels in de rug, zoals het geval is bij artrose.
  • Ontstekingen aan de gewrichten, zoals het geval is bij bijvoorbeeld artritis.
  • Afwijkingen aan de wervels en gewrichten.
  • Diabetes.
  • Kanker in de ruggenwervel.
  • Bekkeninstabiliteit, waardoor je een verkeerde houding aanneemt.

Heb je vaker of langer last van pijn in de onderrug, dan betekent dit niet meteen dat hier een aandoening achter zit. Wel is het in dit geval verstandig om jouw klachten te laten onderzoeken, zodat je zeker weet dat er niets aan de hand is.

Lage rugpijn verminderen: Zeven handige tips

Heb je regelmatig last van lage rugpijn of heb je op dit moment last van pijnklachten in de lage rug? Gebruik dan onderstaande zeven tips om de klachten te verminderen.

  • Tip 1: geef de rug voldoende rust. Laat je de rug niet genoeg rusten, dan worden de pijnklachten erger. Ga even liggen als je last hebt van je rug, zodat je rug kan ontspannen en vanzelf minder pijn gaat doen. Let wel goed op dat je niet te veel rust neemt, want beweging is ook erg belangrijk!
  • Tip 2: vermijd abrupte en snelle bewegingen en beweeg je zorgvuldig. Beweeg je plotseling of erg snel, dan kunnen de klachten erger worden of kan het plotseling in de rug schieten.
  • Tip 3: houd de rug warm. Neem regelmatig een warme douche of een warm bad of zorg er in ieder geval voor dat de rug goed bedekt is met kleding. Je kunt je rug nog warmer maken door een kruik te gebruiken of een infra rood lamp op de rug te schijnen.
  • Tip 4: zit altijd rechtop en wees je bewust van je houding. Probeer de rechte houding aan te houden als je loopt, want je moet ook rechtop lopen.
  • Tip 5: neem op de juiste manier plaats in bed. Ga liggen door op de bedrand te gaan zitten, ga vervolgens op je zij liggen en ga dan pas liggen in de houding die je prettig vindt. Bij het opstaan uit bed, doe je alles omgekeerd. Je gaat eerst op je zij liggen, om vervolgens rustig te gaan zitten en uit bed op te staan. Het is belangrijk om niet tegelijkertijd te draaien en te bukken, want dit is slecht voor de rug. Doe dit dus ook niet als je uit bed opstaat, want ook dit is schadelijk voor je rug.
  • Tip 6: onderzoek waar je pijn het beste op reageert. Gaat de pijn snel over als je een kruik op de rug legt? Dan weet je dit voor in de toekomst en kun je dit altijd doen als je rugpijn hebt.
  • Tip 7: ga naar de huisarts als de pijn te erg wordt of niet weggaat. Het kan voor niets zijn, maar je weet maar nooit of de arts jou kan helpen en of er misschien een achterliggende aandoening achter de rugklachten zit.