Kun je Wervelletsels Voorkomen?

kun-je-wervelletsels-voorkomen.jpg

Wervelletsels zijn natuurlijk één van de gevaarlijkste letsels van allemaal. Het kan ervoor zorgen dat je nooit meer kan sporten of zelfs normaal bewegen. Het is dus belangrijk dat je er werkelijk alles aan doet om wervelletsels te voorkomen. Genezen is vaak niet mogelijk dus voorkomen is in deze situatie nog beter dan genezen. Mocht er een mogelijkheid zijn waarop je wervelletsel kan voorkomen dan raden wij absoluut aan om dit te proberen. Het voorkomen van wervelletsel kan op een aantal manieren dat aangeraden wordt volgens de sportbond.

Fysiek contact

Fysiek contact kan absoluut een veroorzaker zijn van wervelletsel. Het gebeurd helaas regelmatig dat door ruzies op het sportveld er ongelukken gebeuren. Fysiek contact dient dus altijd volgens de regels te gebeuren en binnen beperken te blijven. Daag een andere speler dus niet expres uit en probeer je aan de regels te houden van het spel. Ga ook niet direct voluit sporten, maar probeer eerst de techniek onder de knie te hebben. Zo voorkom je voor een groot deel wervelletsel. Als we allemaal een steentje bijdragen aan fair play kunnen we het aantal slachtoffers met wervelletsel beperken.

Wervelletsel bij duiken

Jongens vinden het vaak stoer om met een salto in het water te springen of om in ondiep water te gaan duiken. Het is belangrijk dat dit absoluut nooit meer gedaan wordt. Wervelletsel ontstaat jaarlijks bij stoere jongens die besluiten in ondiep water te duiken. Of door het gebruik van een verkeerde techniek klappen ze met hun nekwervels op het water. Het water kan bij een verkeerde val zo hard als een plank zijn waardoor ze direct verbrijzelen.

De kans is groot dat een zwemmer hierdoor een blijvende dwarslaesie oploopt. Het springen in ondiep water of het niet goed beheersen van een koppel techniek is dus nooit de moeite waard bij het zwemmen. Ga dit dus nooit uitproberen want zo loop je een groot risico op wervelletsels.

Wervelletsel bij gymnastiek

Wervelletsel komt vaak voor bij gymnastiek en dit is de reden dat bepaalde oefeningen in de jaren 70 zelfs verboden werden. Vooral de oefeningen met een trampoline werden verboden doordat de vaak lastige oefeningen met salto’s voor diverse letsels zorgden. Vandaag de dag is de oefening weer toegestaan en is het belangrijk dat alleen geoefende turnsters aan de slag gaan met de trampoline. Het beheersen van de juiste techniek is ontzettend belangrijk, maar ook een ijzeren concentratie.

Daarnaast wordt het aangeraden om te investeren in goede beschermleertjes. Beschermleertjes zorgen ervoor dat je meer grip hebt op turntoestellen en er dus minder snel ongelukken gebeuren. Als nog is het belangrijk dat de juiste techniek beheerst wordt.

Trainen van andere spiergroepen

Je lichaam kan veel klappen vaak zelf opvangen. Dit kan je vaak zelf regelen door bepaalde spiergroepen extra te trainen. Vooral bij sporten waar veel werfletsel ontstaat zoals gymnastiek wordt het aangeraden om andere spiergroepen te trainen. De buik, rug, heup en bilspieren zijn de belangrijke spiergroepen die getraind moeten worden. 

Door deze spiergroepen te trainen kan je ervoor zorgen dat je lichaam sterker wordt en klappen beter kan verwerken. Door klappen beter te verwerken wordt je lichaam flexibeler en kan je wervelletsel voorkomen. Eventueel kan je met je eigen trainer overleggen hoe je het beste andere spiergroepen kan trainen om letsel te voorkomen.

Wervelletsel voorkomen bij vechtsporten

  • Respecteer de regels waarin het verboden is om op de achterzijde van de nek te slaan.
  • Denk altijd goed na over fairplay tijdens vechtsport. 
  • Schaf een goede bodyprotector aan om klappen op te vangen.
  • Ga alleen vechten in een gespecialiseerde ring.
  • Een goede ring heeft verschillende eigenschappen om wervelletsel te voorkomen zoals speciale banden, stootkussens en touwen.