Zinktekort

Zink is een mineraal die belangrijk is voor je lichaam. Verschillende processen in je lichaam hebben namelijk zink nodig om te kunnen functioneren. Als er een zintekort ontstaat dan kan het voorkomen dat deze processen niet meer goed kunnen functioneren met grote problemen tot gevolg. Een volwassenen heeft gemiddeld 9 milligram aan zink per dag nodig. Blijk je minder zink per dag binnen te krijgen? Dan kan je last krijgen van een zintekort en kunnen er diverse symptomen en problemen in je lichaam ontstaan. Zo kan je problemen krijgen met je stofwisseling en kan je lichaam niet meer goed dingen opbouwen en afbreken. Je afweersysteem waakt vaak ook niet meer voldoende bij een zinktekort. Daarnaast wordt je beperkt in de groei en ontwikkeling van nieuw weefsel.

Oorzaak zinktekort

Er is vaak slechts één oorzaak mogelijk bij een zinktekort. In de meeste situaties ontstaat het tekort doordat je met je voeding te weinig zink binnenkrijgt. Het is dan ook belangrijk om voor een goede evenwichtige voeding te zorgen. Zink vind je bijvoorbeeld in producten als vlees, vis, rijst en bruin brood. Het zijn belangrijke mineralen die eigenlijk standaard in een gevarieerd voedingspatroon verwerkt zitten. Normaal gesproken zal je ook niet snel een zinktekort krijgen als je evenwichtig eet.

Symptomen zintekort

  • Jonge kinderen krijgen groeiproblemen.
  • Haaruitval
  • Problemen met het proeven van eten.
  • Een verminderd reukvermogen.
  • Kinderen hebben last van een vertraging van de geslachtsontwikkeling.
  • Nachtblind kan ontstaan door een zinktekort.
  • Je eetlust kan verminderen.
  • Het immuunsysteem raakt verstoort, waardoor je sneller ziek bent.
  • Wonden genezen slechter.
  • Er kunnen afwijkingen ontstaan in de huid.
  • Afwijkingen in het skelet van groeiende kinderen.
  • Mannen kunnen een probleem krijgen met hun libido.
  • Vrouwen hebben last van menstruele stoornissen.

Behandelen zinktekort

Als een dokter ontdekt dat er sprake is van een zinktekort dan wordt een patiënt vaak naar een diëtist gebracht. Een diëtist kan je alles uitleggen over een gevarieerd eetpatroon. Er wordt uitgelegd hoeveel zink je eigenlijk op een dag nodig hebt en waar je allemaal zink in kan vinden. Het is daarnaast ook belangrijk om voor jezelf uit te rekenen hoeveel zink er eigenlijk precies in je dagelijkse voeding zit. Met behulp van een diëtist kan je een menu samenstellen, waarmee je dagelijkse behoefte aan zink wordt aangevuld.

Als het zinktekort heel ernstig is dan zal een arts buiten een diëtist tijdelijk aanraden om voedingssupplementen te gebruiken. Het is wel belangrijk om eventueel supplementen te nemen die speciaal gericht zijn op zink. De zink behoefte moet tijdelijk 100% ADH zijn om het tekort zo snel mogelijk op te lossen. Buiten de tabletten om dient het dieet streng gevolgd te worden om zo de problemen op te lossen. Je zal merken dat met de vitaminesupplementen de meeste klachten zo snel mogelijk zullen verdwijnen. Daarnaast raad een arts altijd aan om de supplementen niet als hoofdgerecht te gebruiken. Probeer hiernaast gewoon gevarieerd te eten en als het tekort is opgelost kan je stoppen met het gebruik van de supplementen. Je kan dan zien of je echt gezond en gevarieerd eet.

Vaak zijn patiënten met een zinktekort dat ze ineens een overdosis binnenkrijgen doordat ze een streng dieet volgen en ook nog eens supplementen nemen. Dit is absoluut niet het geval. Alles wat je teveel inneemt wordt opgeslagen voor het geval je ooit een tekort krijgt. Daarnaast wordt de rest eigenlijk gewoon weer uit geplast zodat je nergens last van hebt. Als je echt te lang extreem veel zink gaat gebruiken dan kan dit wel ervoor zorgen dat er een kopertekort ontstaat.

Vaak wordt er aangeraden om wel nog dagelijks een totaal vitamine in te nemen waar onder andere zink is toegevoegd, maar niet de ADH. Je kan dan niet jezelf over doseren en toch je lichaam een beetje extra ondersteuning geven.