Hoe gezond is een vegetarisch dieet?

Het volgen van een vegetarisch dieet heeft voor- en nadelen. In feite is het volgen van een vegetarisch dieet gezond, maar om op een gezonde wijze vegetarisch te kunnen eten dien je wel een gevarieerd voedingspatroon aan te houden. Dit wil zeggen dat je voldoende gevarieerd eet en bovendien voldoende stoffen binnenkrijgt die normaliter verkegen worden door vlees, vis en schaaldieren te eten. Omdat je als vegetariër deze producten niet eet, heb je al snel een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Daarom dien je deze op andere manieren toch binnen te krijgen. 

Om te laten zien hoe gezond een vegetarisch dieet is, worden op deze pagina de voor- en nadelen van het volgen van een vegetarisch dieet op een rijtje gezet. Op deze manier krijg je meer inzicht in de voordelen van het volgen van een vegetarisch dieet en de nadelen van het volgen van een dieet zonder vlees, vis en schaaldieren. Het artikel wordt vervolgens afgesloten met een conclusie, waarin de vraag wordt beantwoord hoe gezond een vegetarisch dieet nu eigenlijk is. 

De voordelen van een vegetarisch dieet

Er zijn enkele voordelen verbonden aan het volgen van een vegetarisch dieet. Ten eerste is het volgen van een vegetarisch dieet goed voor je hart, omdat vegetariërs over het algemeen veel noten eten. Noten bevatten vele gezonde vetten, die het hart helpen om gezond te blijven. Daar komt nog bij dat vegetariërs veel soja nuttigen. Soja helpt de slechte cholesterol in het lichaam omlaag te brengen, waardoor dit product een positieve invloed heeft op het hart en de vaten in het lichaam. Een ander voordeel van het volgen van een vegetarisch dieet, is het feit dat vegetariërs vaak een gezondere huid hebben dan mensen die wel vlees en vis eten.

Dit komt omdat het dieet van vegetariërs over het algemeen veel fruit en groenten bevat, die een flinke bijdragen leveren aan het verbeteren van de huid. Ook is de spijsvertering van vegetariërs over het algemeen beter. Dit komt omdat vegetariërs veel vezels eten, die ervoor zorgen dat het spijsverteringsstelsel goed blijft werken. En als de darmen goed blijven werken, kunne toxische stoffen gemakkelijker uit het lichaam worden gescheiden. Tot slot krijgen vegetariërs door hun dieet meer antioxidanten binnen dan mensen die wel vlees, vis en schaaldieren eten. Antioxidanten helpen het lichaam dagelijks om gezond en fit te blijven. Zo verlagen antioxidanten onder andere de kans op kanker. 

Enkele andere voordelen van het volgen van een vegetarisch dieet, zijn de volgende:

  • Over het algemeen hebben vegetariërs een lagere bloeddruk.
  • Over het algemeen hebben vegetariërs minder cholesterol in het bloed.
  • Over het algemeen is er minder sprake van vetzucht. 
  • Men heeft minder kans op botontkalking.
  • Men heeft minder kans op nier- en/of galstenen. 
  • Men heeft minder kans op aandoeningen van de bloedvaten in de hersenen, zoals een beroerte. 

De nadelen van een vegetarisch dieet

Toch heeft het volgen van een vegetarisch dieet ook enkele nadelen. Dit betreft de volgende minpunten:

  • Vegetariërs hebben een verhoogd risico op een tekort aan ijzer.
  • Vegetariërs hebben een verhoogd risico op een tekort aan calcium.
  • Vegetariërs hebben een verhoogd risico op een tekort aan vitamine B12 en vitamine D2.
  • Vegetariërs hebben een verhoogd risico op een tekort aan omega-3 vetzuren.

Dit komt omdat deze voedingsstoffen voornamelijk aanwezig zijn in vlees, vis, schaaldieren en visolie. Omdat deze producten niet gegeten worden, hebben vegetariërs meer kans op tekorten aan deze voedingsstoffen. 

Conclusie: is een vegetarisch dieet gezond?

Kortom: een vegetarisch dieet is gezond, mits het op de juiste manier gevolgd wordt. Zo dienen vegetariërs voldoende vervangende producten te eten met stoffen als ijzer, calcium, vitamine B12, vitamine D2 en omega-3 vetzuren. Doet men dit niet, dan is de kans groot dat er tekorten ontstaan. En als dit het geval is, is er geen sprake meer van een gezond vegetarisch dieet. Wordt er voldoende gevarieerd gegeten en krijgt men voldoende van bovenstaande stoffen binnen, dan is een vegetarisch dieet zeker gezond en brengt dit dieet vele voordelen met zich mee.