Zwaarlijvigheid

Zwaarlijvigheid is in België een groot probleem. Ongeveer de helft van de Belgen heeft overgewicht. Dit kan natuurlijk iedereen overkomen, maar als het echt extreem gaat worden dan heb je last van zwalijvigheid. Veel mensen vinden hun zwaarlijvigheid niet mooi, maar dit is niet het enige wat een probleem kan veroorzaken. Het zou kunnen dat je last krijgt van diverse bijwerkingen door zwaarlijvigheid. Zo kan je last krijgen van diabetes of hart- en vaatziekte. Zwaarlijvigheid is bijna net zo gevaarlijk als het gebruik van drugs of een rookverslaving. Voor veel patiënten is dit een reden om hier wat aan te doen. Een motivatie om je zwaarlijvigheid aan te pakken is belangrijk als je wil voorkomen dat je echt problemen krijgt door je gewicht.

Oorzaak zwaarlijvigheid

Ons lichaam slaat automatisch energie op dit doen we om gebruik van te maken als we het nodig hebben. Vanuit de natuur is ons lichaam erop gebouwd om te overleven in de natuur. Energie hebben we dan ook nodig om ons te beschermen tegen de kou of om een sportieve prestatie neer te zetten. Bij zwaarlijvigheid slaan we de energie niet op, maar gaan we vetten opslaan. Dit komt doordat we meer eten dan dat we nodig hebben aan energie. Buiten teveel eten kan zwaarlijvigheid nog meer oorzaken hebben zoals een stofwisselingsziekte of genetische factoren. Een afwijking aan de schildklier kan er ook voor zorgen dat we last krijgen van zwaarlijvigheid zonder dat we hier iets aan kunnen doen. Het is dus belangrijk om nooit een oordeel over iemand te hebben die last heeft van zwaarlijvigheid vaak is er een onderliggende reden. Zoals psychische problemen waardoor iemand meer gaat eten dan nodig is.

Symptomen zwaarlijvigheid

  • Last van overgewicht.
  • Een zwelling in de buik.
  • Onregelmatige stoelgang soms diarree en dan weer verstopping.
  • Weinig energie en futloos.
  • Laag zelfbeeld.
  • Een vetgehalte die hoger ligt dan 25% bij vrouwen en 17% bij mannen.

Behandelen zwaarlijvigheid

Zwaarlijvigheid behandelen is heel erg afhankelijk van de situaties. Het is belangrijk om voor jezelf te achterhalen wat de oorzaak is. Misschien weet je de oorzaak wel en is dit een medische reden. Het kan ook zijn dat je uit emotionele redenen meer gaat eten. Waarom eet je eigenlijk zoveel? Heb je voor jezelf weleens gekeken of je echt gelukkig bent? Vaak stuurt een dokter iemand met zwaarlijvigheid naar een diëtist, maar meestal is dit niet voldoende. Probeer ook eens met iemand te gaan praten waarbij je terecht kan met je gevoelens. Als er geen achterliggende oorzaak bedacht kan worden dan is een diëtist vaak een goede motivatie om je te begeleiden bij het verlies van kilo’s. Een diëtist kan je vaak ook coachen om op gewicht te blijven en te blijven werken aan je ideale gewicht en vetpercentage.

Natuurlijk is de stap om naar een diëtist te gaan groot. Je kan natuurlijk ook proberen om zelf af te vallen. Ga geen crash dieet volgen, maar kijk gewoon wat je eigenlijk verkeerd doet. Vaak weet je zelf wel dat je niet moet snoepen tussen de middag. Toch mag je best een tussendoortje nemen zolang je deze gezond kan houden. Neem bijvoorbeeld eens een appel in plaats van een chocolaatje. Je zal merken dat je gevoel naar trek afneemt en je gewicht gaat verliezen. Om de verleiding te voorkomen is het handig om gezonde snacks in huis te halen zodat je gewicht blijft verliezen. Probeer daarnaast dagelijks gezond en gevarieerd te koken. Je hoeft zo geen crash dieet te volgen om van je zwaarlijvigheid af te komen.

Buiten gezond eten om is een gezonde beweging ook belangrijk. Neem eens de fiets naar je werk in plaats van de auto en zorg ervoor dat je minimaal een half uur per dag gaat fietsen.

Niets gevonden