Eenvoudige voedingstips voor meer energie

eenvoudige-voedingstips-voor-meer-energie.jpg

Veel mensen voelen zich in de winter futloos en hebben weinig energie over. Je hebt zin in niets en wilt alleen maar slapen. Iedereen kent wel dat gevoel. Dat heeft grotendeels te maken doordat die sombere en grauwe wintermaanden ons niet vrolijk maken. Gelukkig zijn er heel wat tips die je kunnen helpen om meer energie te krijgen:

1. Ontbijt

Het is heel verleidelijk om ’s morgens het ontbijt over te slaan en langer in bed te blijven liggen. Hoe druk je het ook hebt, probeer er toch voor te zorgen dat je je tijd neemt om stevig te onbijten. Zo krijg je van ’s morgens vroeg al een grote portie energie binnen. Kies bij voorkeur voor een gezond ontbijt met fruit, magere yoghurt, noten of havermout. Een goed en gezond ontbijt geeft je genoeg energie om de dag goed te beginnen. Drink bij je ontbijt een glas lauw water met citroensap. Het is ten eerste een gezond drankje dat je vetverbranding optimaal maakt én je wordt er bovendien ook wakker van.

2. Drink veel water

Water helpt je lichaam ontgiften en helpt daarnaast ook bij het afslanken. Probeer toch zeker dagelijks minimum 1,5 liter water te drinken. Door veel water te drinken ga je je bovendien fitter voelen én krijg je meer energie.

3. Eet 5 stukken fruit + veel groentjes

Een ongezonde voeding zal er ook voor zorgen dat je je energieloos gaat voelen. Probeer daarom zo gezond mogelijk te eten. Kies voor voeding die rijk is aan vitaminen & mineralen. Eet zo’n 5 stukken fruit per dag. Kies bij voorkeur biologisch fruit. Het is een gezond tussendoortje omdat het natuurlijke suikers bevat, maar ook veel voedingsvezels, vitamines en mineralen die je gezondheid helpen ondersteunen. Gezonde fruitsoorten zijn onder andere appel, banaan, kiwi, granaatappel, bosbessen en sinaasappel.

Eet naast fruit ook veel groenten, bij voorkeur 1 portie rauwe groenten, 1 portie gestoomde en 1 portie gekookte. Het best kies je voor verse seizoen groenten, maar diepvriesgroenten kunnen een goed alternatief zijn. Broccoli, spinazie, prei, spruitjes, wortelen, boerenkool en asperges zijn voorbeelden van groenten die veel energie bevatten.

4. Vitamine C

Vitamine C is een van de bekendste vitamines en zorgt er onder andere voor dat je weerstand in stand wordt gehouden. Dat is heel belangrijk tijdens deze koude winterdagen. Door het innemen van vitamine C wordt vermoeidheid bestreden. Voedingsmiddelen die veel vitamine C bevatten zijn paprika, broccoli, boerenkool, peterselie, spruitjes, rammenas, kiwi, sinaasappel, mango, papaja & sinaasappel. Daarnaast kan je vitamine C ook innemen in de vorm van supplementen.

5. Noten & zaden

Noten en zaden zijn een goede bron van energie. Ze zitten boordevol met vitaminen, mineralen, aminozuren en onverzadigde vetten. Het is hierbij wel belangrijk dat je er niet té veel van eet omdat ze veel vetten bevatten. 100 gr noten bevat ongeveer 600 kcal. Noten en zaden kunnen erg lekker zijn in een salade, soep of groenteschotel. Voorbeelden van energierijke noten zijn walnoten, hazelnoten, cashewnoten en pijnboompitten.

6. IJzer & magnesium

Tot slot kan ook een tekort aan ijzer en magnesium ervoor zorgen dat je vermoeid bent en weinig energie over hebt. Dat tekort zorgt tegelijkertijd voor een vermindering in concentratievermogen. IJzer bevattende voedingsmiddelen zijn spinazie, spruitjes, paddenstoelen, rundsvlees, vis, noten, volkorengraanproducten en bonen & peulvruchten. Magnesium zit in de volgende producten: noten, groene groenten, soja, cacao, volkoren granen en schaaldieren. Ijzer en magnesium kunnen ook ingenomen worden als supplementen. Raadpleeg hiervoor best je arts.