Uit een bevraging van de anti-verspillingsapp Too Good To Go blijkt dat 75 procent van de Belgen het verschil niet kent tussen ’ten minste houdbaar tot’ (THT) en ’te gebruiken tot’ (TGT). Het bedrijf achter de app pakt daarom uit met een nieuwe campagne waarbij zo’n 200 producten een nieuw label krijgen om duidelijk te maken dat je ze niet hoeft weg te gooien als de houdbaarheidsdatum is verstreken.
Volgens Too Good To Go gooien alle Belgen samen jaarlijks meer dan 3,5 miljoen ton eten in de vuilnisbak. Een aanzienlijk deel wordt weggegooid omdat we de houdbaarheidsdatum verkeerd interpreteren. Een nieuw logo moet daar verandering in brengen. Too Good To Go lanceert de nieuwe campagne naar aanleiding van de Internationale Dag van de Verenigde Naties voor de bewustwording van voedselverlies en -verspilling. Met een nieuw pictogram wil het bedrijf duidelijk maken wat er juist bedoeld wordt met de houdbaarheidsdatum op de verpakking. Bedoeling is om zo voedselverspilling tegen te gaan.
THT en TGT
Zo’n extra pictogram is geen overbodige luxe, leert een bevraging van Too Good To Go. Daaruit blijkt dat 75 procent van de Belgen niet weet wat het verschil is tussen ’ten minste houdbaar tot’ (THT) en ’te gebruiken tot’ (TGT).
En wat is het verschil dan juist? THT garandeert dat de producten tot de aangegeven datum van onberispelijke kwaliteit zijn, maar dat ze ook na die datum nog kunnen worden geconsumeerd, op voorwaarde dat ze in goede omstandigheden worden bewaard en dat de verpakking niet is beschadigd.
Dat is niet het geval bij TGT. Die aanduiding wordt gebruikt bij producten die snel bederven, zoals verse vis, vlees en kant-en-klaarmaaltijden. Dergelijke producten consumeren na de houdbaarheidsdatum kan schadelijke gevolgen hebben voor de gezondheid.
De consumentenorganisatie Test-Aankoop, die de campagne van To Good To Go steunt, merkt in een persbericht op dat verwarring over de twee begrippen tot voedselverspilling leidt. Uit cijfers blijkt dat één op de drie mensen voedsel weggooit omdat het volgens hen niet meer houdbaar is.
Zintuigen gebruiken
De nieuwe campagne roept consumenten op om eerst met hun zintuigen na te gaan of producten met een THT-datum nog in orde zijn. Dit pictogram raadt aan om te kijken, te ruiken en te proeven alvorens je een product weggooit.
‘Uit een enquête die we in 2020 hebben uitgevoerd, blijkt dat bijna 70 procent van de consumenten van mening is dat logo’s duidelijker zijn dan tekst om het verschil te begrijpen tussen de ’te gebruiken tot’ en ’ten minste houdbaar tot’ datum’, laat Simon November, woordvoerder van Test Aankoop weten.
Too Good to Go werkt in totaal samen met 14 merken en krijgt ook de steun van het federaal voedselagentschap FAVV. Het pictogram werd door Too Good To Go getest bij 1.000 Belgische consumenten. De meerderheid (92 procent) vond het pictogram duidelijk en interpreteerde het correct.