scrollTop top

Gezond en eiwitrijk eten? Probeer zeewier, het superfood uit de zee

Gezond en eiwitrijk eten? Probeer zeewier, het superfood uit de zee

Geschreven met branded content van Superfoodstore.

Als het gaat over plantaardig eten denken veel mensen al meteen aan boerenkool, salades en de nieuwste trend: vleesvervangers die eruitzien als vlees, maar het niet zijn. Toch is er ook een minder conventionele optie die steeds meer aan belang wint: zeewier. De groene linten van plantaardig materiaal die voortdurend op onze stranden aanspoelen, blijken een goed voorbeeld te zijn van superfood. Verschillende bedrijven brengen al voedingsmiddelen op basis van zeewier op de markt en dat blijkt een enorm goed idee te zijn.

Wat zijn superfoods?

We hebben het over superfoods als voedingswaren door hun hoog aantal goede voedingsstoffen en antioxidanten een positief effect hebben op de gezondheid. Bekende voorbeelden van superfood zijn onder meer hennepzaad en tarwegras. Welke gezondheidseffecten superfoods hebben, kan sterk verschillen. Sommige superfoods voorkomen bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, terwijl andere soorten superfood helpen om een gezond gewicht te bekomen of om het libido te verhogen.

In ieder geval is het Nederlandse Voedingscentrum hier duidelijk over: een enkel voedingsmiddel maakt je nog niet gezond. Superfoods dienen steeds hand in hand te gaan met een gezond eet- en beweegpatroon. Een enkel voedingsmiddel kan nu eenmaal niet alle essentiële voedingsstoffen leveren en voldoende bewegen blijft belangrijk.

Zeewier: goed voor mens en milieu

Zeewier bevat van nature uit enorm veel vitaminen. Onder andere vitamine B, C en E komen in grote hoeveelheden voor, maar het bevat ook tot tien keer meer mineralen dan landplanten en het is rijk aan eiwitten en polyfenolen. Doordat het rijk is aan eiwitten is het een goede vleesvervanger voor vegetariërs. Bepaalde soorten zeegroenten als kombu, een eetbaar soort bruinwier dat vooral in Noordoost-Azië vaak wordt gegeten, bevatten ergosterol. Het lichaam zet dit om in vitamine D, de vitamine die essentieel is voor onder meer een evenwichtige stofwisseling, de opname van calcium en het spierherstel. Niet alleen is zeewier goed voor onze gezondheid, maar het is ook enorm goed voor het milieu. Kunstmest en pesticiden zijn niet nodig en zeewier haalt ook nog eens koolstofdioxide uit de atmosfeer.

Er zijn wel een aantal aandachtspunten verbonden aan het eten van zeewier. Door de grote concentratie aan voedingsstoffen kan het interageren met bepaalde medicijnen. Voor mensen die bloedverdunners gebruiken of die een schildklieraandoening hebben, wordt aangeraden om eerst even het gesprek aan te gaan met de huisarts. Tegelijkertijd bevatten sommige zeewiersoorten zoveel jodium dat wordt afgeraden om het meer dan drie keer per week te eten.

Gezond koken met zeewier

Zeewier blijkt ten slotte ook heel eenvoudig in de dagelijkse keuken in te zetten. Hoe je dat doet, verschilt per type zeewier. Nori, een roodwier, gebruik je geroosterd en gedroogd. Het is te verkrijgen in de vorm van velletjes die je gebruikt bij het maken van sushi. Het bruinwier wakame wordt altijd eerst gekookt. Onder andere chuka wakame, een populaire salade uit de Japanse keuken, is een goed idee. Nog een lekker voorbeeld: een garnalenburger met zeesla. Ook zeespaghetti (riemwier) is zeker het proberen waard. Gebruik zeespaghetti wel nooit als een een-op-eenvervanger voor spaghetti, want het bevat veel mineralen. Kies bijvoorbeeld voor een combinatie van zeespaghetti en courgetteslierten.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!