Wat kan ik doen tegen vermoeidheid?

wat-kan-ik-doen-tegen-vermoeidheid.jpg

Veel mensen hebben last van chronische vermoeidheid. Dit kan vele oorzaken hebben, zowel psychisch als lichamelijk. Het is vervelend om weinig energie te hebben en je nooit echt uitgeslapen en wakker te voelen. Ontdek de oorzaak van je vermoeidheid en pak deze aan. Lees verder voor vier vaak voorkomende oorzaken van vermoeidheid en tips over hoe je deze het beste aan kunt pakken.

1. Vermoeidheid door stress

Vermoeidheid is vaak stress gerelateerd. Door teveel kopzorgen draait je hoofd overuren en kun je jezelf erg uitgeput voelen. Stress vreet energie en zorgt er voor dat het moeilijk is om te ontspannen. Wees je hiervan bewust en bouw wat momentjes voor jezelf in gedurende de week. Ga op deze momenten iets doen wat je ontspant om de stress te verminderen. Zorg er ook voor dat je hoofd leeg is voor je gaat slapen, schrijf wat je dwarszit desnoods van je af, dit kan je ook tot nieuwe inzichten brengen. Waarschijnlijk ga je hierdoor beter slapen wat de vermoeidheid tegengaat. Je doorbreekt zo de negatieve spiraal wat een positief effect kan hebben.

2. Vermoeidheid door een slechte nachtrust

Heb je moeite met inslapen of lig je veel wakker ’s nachts? Je vermoeidheid is dan vast tegen te gaan door je nachtrust te verbeteren. Zorg dat je een uur voor dat je gaat slapen al rustig aan gaat doen. Kijk dan ook geen tv meer, het felle licht houdt je in een dagmodus en remt de aanmaak van melatonine, terwijl je daar juist slaperig van wordt. Dim de lichten alvast wat en ga al lekker in bed liggen. Doe wat ontspanningsoefeningen en wees je bewust van je ademhaling. Zorg dat je helemaal rustig en ontspannen wordt. Er zijn verschillende natuurlijke middelen middelen op de markt die je kunnen helpen ontspannen en in slaap vallen. Bekijk deze eens bij de apotheek, wie weet zit er iets tussen dat je kan helpen. Zorg voor een goed dag- en nachtritme en probeer er ook in het weekend op tijd uit te gaan en niet te lang te blijven liggen. Hierdoor slaap je ’s avonds eerder in en maak je uiteindelijk langere nachten. Ook zal de overgang van het weekend naar de maandag minder zwaar vallen.

3. Vermoeidheid door vitaminetekort

Dat je jezelf moe voelt kan ook komen door een onevenwichtige voeding. Probeer hier eens wat beter op te letten en vergelijk wat jij eet met de richtlijnen van het voedingscentrum. Eet je misschien te weinig van een bepaalde vitamine? Vaak voorkomende vitaminetekorten die vermoeidheid veroorzaken zijn vitamine D, vitamine B, Vitamine C en vitamine E tekorten. Pas je eetpatroon aan en begin de dag met een voedzaam en energierijk ontbijt. Vermijd koffie, alcohol en stop eventueel met roken. Hoe gezonder je leeft, hoe energieker je jezelf zult voelen.

4. Vermoeidheid door een tekort aan mineralen

Een onevenwichtige voeding kan er ook voor zorgen dat jouw inname van mineralen niet voldoende is. Tekorten die vermoeidheid veroorzaken zijn ijzer-, koper-, magnesium-, zink- en potassium tekorten. Een van de meest voorkomende oorzaken van vermoeidheid is weliswaar magnesiumtekorten. Deze moeheid zal dan ook door geen enkel ander middel opgelost kunnen worden dan door dit tekort op te lossen.

Herken je jezelf niet in deze oorzaken voor vermoeidheid? Ga dan eens langs een arts om je te laten testen op een aantal mogelijke oorzaken. Vermoeidheid kan een teken zijn dat er iets aan de hand is en moet je niet zomaar negeren. Daarnaast kan een arts je gerichte tips geven en eventueel iets voorschrijven wat je kan helpen om je minder vermoeid te voelen of beter te slapen ‘s nachts.