Helpt valeriaan bij slapeloosheid?

helpt-valeriaan-slapeloosheid.jpg

Heb je vaak last van slapeloosheid? Dergelijke problemen komen veel meer voor dan je denkt. Klassieke slaapmiddelen hebben vaak vervelende bijwerkingen en kennen een risico op verslaving. Veel mensen kiezen daarom voor natuurlijke slaapmiddelen. Kan een natuurlijk middeltje zoals valeriaan je slaapproblemen de wereld uit helpen? Je leest het hier.

Wat is valeriaan?

Valeriaan heeft een licht rustgevende werking en is een natuurlijk middel om beter te slapen. Het is een plantje met kleine bloemetjes dat groeit in Europa, Amerika en Rusland. De plantjes zijn in de natuur te vinden, maar voor het produceren van het kruidengeneesmiddel worden ze speciaal geteeld.

Niet de plant zelf, maar de wortels ervan worden gebruikt om het natuurlijke slaapmiddel te maken. De wortels bevatten namelijk valeriaanzuur, een stof die een rustgevende werking heeft. De rest van de plant en de bloemetjes bevatten deze werkzame stof niet en hebben dan ook geen kalmerend effect.

Hoe werkt valeriaan?

De effectiviteit van valeriaan bij slapeloosheid is bewezen door middel van klinisch onderzoek. De werkzame stof van deze plant is valeriaanzuur. Dit is een geurstof die wordt gebruikt om dieren en insecten te lokken of juist af te stoten.

Uit onderzoek blijkt dat valeriaanzuur invloed heeft op de neurotransmitter GABA in onze hersenen. GABA is een remmende neurotransmitter en speelt een belangrijke rol bij het ontspannen van onze spieren en bij het verminderen van stress en angst. Hierdoor verbetert valeriaan je nachtrust. Het is onder andere bewezen dat valeriaanzuur de slaaplatentie verkort. De slaaplatentie is de tijdsduur die nodig is om in slaap te vallen. Voor het beste effect, neem valeriaan een halfuur voordat je naar bed gaat in met een glas water. Het effect van valeriaan kan nog versterkt worden door er enkele andere componenten aan toe te voegen. Namelijk de componenten citroenmelisse, passiflora, l-theanine, magnesium en b-vitamines.

Citroenmelisse is een kruid dat helpt om te ontspannen, wat de werking van Valeriaan versterkt. Passiflora is een bloem dat bekend staat omwille van zijn kalmerend effect, wat dus ook helpt bij het inslapen. Daarnaast heb je nog L-theanine, een stof die je in groene thee kunt terugvinden. L-theanine wordt ook wel eens “The Relaxation Amino Acid” genoemd. L-theanine zorgt er dus voor dat je meer ontspannen slaapt en een betere nachtrust hebt. Magnesium, opgenomen in combinatie met b-vitamines, zorgt ervoor dat je stressniveau daalt, wat ook bevorderlijk is voor een goede nachtrust. Een combinatie van deze kruiden, mineralen en vitamines is dan ook een goed recept voor een gezonde slaap.

Is valeriaan verslavend?

Valeriaan is niet verslavend en kan daarom prima langere tijd gebruikt worden. Ook zijn er geen ontwenningsverschijnselen bekend wanneer je na langere tijd stopt met het gebruiken van valeriaan.

Wat zijn de bijwerkingen van valeriaan?

De veiligheid van valeriaan is klinisch bewezen. Dit natuurlijke middel is vrij van vervelende bijwerkingen. Wel wordt het afgeraden om valeriaan te gebruiken als je zwanger bent of borstvoeding geeft.