Wat doen tegen slapeloosheid?

wat-doen-tegen-slapeloosheid.jpg

Een goede nachtrust is van groot belang voor je gezondheid en je humeur. Helaas liggen veel mensen ’s nachts uren wakker. Wil jij weten hoe dit komt en wat je hier tegen kunt doen? Lees dan snel verder.

Wat is slapeloosheid?

Als je last hebt van slapeloosheid, is je nachtrust verstoord. Deze slaapstoornis zorgt ervoor dat je niet uitgerust bent bij het opstaan, waardoor je overdag niet goed kan functioneren.

Om slapeloosheid te begrijpen, is het belangrijk om eerst te weten wat wordt gezien als een normale nachtrust. Zeven tot tien uur per nacht slapen wordt als normaal beschouwd. Ook twee tot drie keer per nacht wakker worden is normaal, zolang je binnen korte tijd terug in slaap valt. Zodra we in bed liggen, duurt het gemiddeld vijftien minuten tot we in slaap vallen.

Er zijn drie vormen slapeloosheid te onderscheiden:

  • je valt moeilijk in slaap
  • je wordt vaak/je ligt lang wakker
  • je wordt te vroeg wakker

Mensen hebben over het algemeen last van een combinatie van verschillende vormen.

Wat zijn de oorzaken van slapeloosheid?

Slapeloosheid is meestal een signaal van een onderliggend probleem. Vaak zijn dit zorgen en stress. In de meeste gevallen wordt slapeloosheid niet door een ziekte veroorzaakt. Wel kunnen lichamelijke klachten zoals jeuk, pijn, vaak moeten plassen en hoesten ervoor zorgen dat je slaap verstoord wordt.

Enkele mogelijke oorzaken van slapeloosheid zijn:

  • Zorgen, stress en angst
  • Depressie
  • De overgang
  • Slaapapneu
  • Hormonale aandoening
  • Gebruik van oppeppende middelen
  • Licht- en geluidshinder
  • Oncomfortabele slaapplaats

Wat kan je doen tegen slapeloosheid?

Als je last hebt van slapeloosheid, kan het verstandig zijn om bij je huisarts langs te gaan om te onderzoeken of er een onderliggende oorzaak is. Daarnaast zijn er ook veel dingen die je zelf kunt doen tegen slapeloosheid.

1. Houd een vast ritme aan

Probeer zoveel mogelijk rond dezelfde tijd op te staan en rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Ook een vast avondritueel kan helpen om beter te slapen.

2. Ontspan voor het slapengaan

Vermijd inspannende activiteiten kort voor het slapengaan en zorg ervoor dat je minimaal een half uur voor het slapengaan ontspant. Zonder telefoon, tablet, pc of tv. Het licht van deze beeldschermen kan je slaap namelijk flink verstoren.

3. Zorg voor rust in je slaapkamer

Zorg voor een rustig interieur in je slaapkamer en gebruik je slaapkamer niet als werkkamer. Probeer je slaapkamer ook vrij van rommel te houden.

4. Een (natuurlijk) slaapmiddel

Het kan zijn dat je huisarts slaapmedicatie voorschrijft. Deze heeft echter vaak vervelende bijwerkingen en kunnen bovendien verslavend zijn. Daarom kan een natuurlijk slaapmiddel een betere optie zijn. Natuurlijke slaapmiddelen op basis van valeriaan, citroenmelisse of passiebloem zijn meestal effectief. Een mix van deze ingrediënten aangevuld met B-vitamines en magnesium vormen het perfect recept voor een natuurlijke en doeltreffende slaapmiddel. Dergelijke slaapmiddelen zijn volledig veilig, hebben geen bijwerkingen en zijn niet verslavend. De effectiviteit van deze natuurlijke slaapmiddelen zijn reeds bewezen geweest.