Afvallen zonder dieet?

afvallen-zonder-dieet.jpg

Wil jij ook graag overtollige kilo’s verliezen, zonder te moeten grijpen naar een dieet? Het enige wat je hoeft te doen is je voedingspatroon wijzigen op een gezonde manier en deze ook blijven volgen. Vergeet al dat diëten, vaak is een gezonde levensstijl al meer dan genoeg. Hier volgen een aantal tips om een blijvend succes te hebben.

1. Water, water, water

Water drinken is de sleutel tot een gezonde(re) levensstijl. Water is heel belangrijk voor ons lichaam, het heeft een zeer positieve werking op een slanke lijn. Water zorgt voor de afvoer van schadelijke stoffen in je lichaam. Bovendien stimuleert het de vetverbranding en het houdt de honger tegen. Vervang ook zo veel mogelijk frisdranken door water.

2. Eet traag

Snel eten is zeer ongezond en verhoogt de kans op overgewicht. Neem kleine hapjes en probeer zo veel mogelijk te kauwen. Hoe langer je kauwt, hoe sneller je spijsvertering op gang komt. Eet je erg snel, dan zal je waarschijnlijk veel meer eten dan nodig. Je maag krijgt niet de kans om tijdig aan te geven dat hij vol is. Je maag raakt gewend aan dit gedrag en zo kan je overgewicht ontwikkelen. De boodschap is dus om traag te eten! Bovendien geniet je meer van elke maaltijd.

3. Drink een glas water voor je eten

Het is aan te raden om 1 à 2 glazen water te drinken voor je maaltijd. Hierdoor zal je hongergevoel afnemen en je voelt je sneller verzadigd omdat je maag geen onderscheid kan maken tussen eten en drinken.

4. Eet uit een kleiner bord

Hoe groter je bord, hoe meer je eet. Een groter bord zorgt ervoor dat je meer opschept en ook meer eet.  Gebruik vanaf nu een kleiner bord, je zult merken dat je tot 25 procent minder eet wanneer je uit een kleiner bord eet.

5. Maak soep

Soep is een ideale manier om je snacks te vervangen en is bovendien nog super gezond ook! Ze geven je een voller gevoel. Het is een gemakkelijk manier om aan je dagelijkse portie groenten te komen. Een ander pluspunt is dat het lekker goedkoop is. Een paar liter water, een ajuin en andere groenten en je hebt soep voor een week. Maak het jezelf gemakkelijk en vries grote hoeveelheden soep in. Je kunt je soep terug ontdooien wanneer nodig.

6. Meer bewegen

Het spreekt voor zich dat we moeten bewegen wanneer we kiezen voor een gezondere levensstijl. Neem bijvoorbeeld eens de trap in plaats van de lift, ga eens te voet om boodschappen. De combinatie van een gezonde voeding en voldoende beweging, zorgt voor een optimale fitheid.

7. Meer slapen

Wie wilt afvallen kan het beste beginnen met voldoende slaap. Probeer om minstens 8 uur per nacht te slapen. Wanneer je niet goed hebt geslapen, ga je meer eten. Je doet er dus goed aan om werk te maken van je nachtrust, als je wilt afvallen. Slaap is dus zeker essentieel bij het afvallen. Wie niet is uitgeslapen, grijpt sneller naar ongezonde snacks.

8. Ga voor volkoren producten

Je krijgt niet alleen veel vezels binnen, je zal je ook sneller vol voelen, waardoor je minder zal eten. Vervang dus zeker wit brood, witte pasta … door volkoren producten. Vezels zorgen er namelijk voor om overgewicht te voorkomen of tegen te gaan.

9. Vervang snacks door groenten of fruit

Grijp niet altijd naar snoep, chocolade of chips wanneer je in een hongerige beu bent, maar vervang snacks door groenten of fruit. Heb je toch zin in iets anders? Koop dan popcorn, het is een uitstekende snack en bevat daarenboven weinig calorieën.