Zwanger worden met deze handige tips

Als je hebt besloten dat je zwanger wilt worden, kun je enkele tips raadplegen om jouw zwangerschap mogelijk sneller op te wekken. Door de tips in dit artikel door te lezen en te raadplegen, vergroot je de kans dat je zwanger wordt aanzienlijk. De tips in dit artikel variëren van tips over voor, tijdens en na het vrijen tot tips over voeding, sport en gewicht.

Tip 1: als je sneller zwanger wilt worden, kun je bepaalde voedingssupplementen slikken om jouw cyclus regelmatig te krijgen. Een voorbeeld van een voedingssupplement dat een zwangerschap gemakkelijker opwekt, is foliumzuur. Dit en andere voedingssupplementen zijn gewoon verkrijgbaar bij de drogist of apotheek. 

Tip 2: eet bladrijke groenten. Bladrijke groenten staan er namelijk om bekend een zwangerschap te stimuleren. 

Tip 3: is je cyclus onregelmatig, dan is het moeilijker om zwanger te worden. Helpen voedingssupplementen en bladrijke groenten niet om jouw cyclus regelmatig te krijgen, dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan. De huisarts kan je namelijk eventueel doorsturen voor onderzoeken, zodat je meer inzicht krijgt in de reden achter je onregelmatige cyclus en hier een oplossing voor kan zoeken. 

Tip 4: in plaats van direct naar het toilet te gaan als je seks hebt gehad of meteen onder de douche te stappen, is het beter om na de daad ongeveer tien minuten in bed te blijven liggen. Op deze manier kan het sperma beter opgenomen worden. Stil liggen heeft het beste effect, het effect van het met de benen omhoog liggen is niet bewezen. 

Tip 5: heb je last van stress? Probeer dit dan snel te verminderen. Stres kan een zwangerschap namelijk flink in de weg staan en zeker als stress voor langere tijd aanhoudt. Je kunt je stress gemakkelijk verminderen door zenuwslopende taken uit de weg te gaan en eens een dagje vrij te nemen. Heb je te maken met langdurige stress, dan kun je eventueel een bezoekje aan de huisarts brengen voor advies. 

Tip 6: om de spermakwaliteit te verbeteren, wordt aangeraden om drie keer per week seks te hebben of om de dag te vrijen. Op deze manier verbetert de kwaliteit van het sperma omdat de man niet te vaak klaarkomt (en dus minder zaad in het sperma heeft), maar ook niet te lang opspaart. 

Tip 7: eet gezond en gevarieerd. Niet alleen als je al zwanger bent is het goed om gezond en gevarieerd te eten, maar ook zeker als je probeert om zwanger te worden is een gezond en gevarieerd voedingspatroon een aanrader. Daarnaast wordt bovendien aangeraden om geen drugs, alcohol en tabak te gebruiken. Ook als je speciale medicijnen slikt, kan het verstandig zijn om bij de dokter langs te gaan en te vragen of dit een zwangerschap kan tegenhouden. En ken je de voordelen van het drinken van thee al?

Tip 8: door regelmatig te sporten, vergroot je de kans om zwanger te worden. Zo is sporten dus niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook voor het opwekken van een zwangerschap. Sport je te veel, dan kan dit je vruchtbaarheid aantasten. Let daarom goed op dat je niet te veel sport.

Tip 9: leer je cyclus goed kennen, door het verloop van je cyclus enkele maanden te noteren. Op deze manier weet je wanneer jouw ovulatie komt en je dus het meest vruchtbaar bent. 

Tip 10: kom je er bij het noteren van jouw cyclus achter dat je vrij laat in je cyclus ovuleert? Neem dan contact op met je huisarts. De meeste vrouwen menstrueren tien tot zestien dagen na de ovulatie. Is dit bij jou minder dan tien dagen, dan kun je een afspraak maken met de huisarts om meer inzicht te krijgen in dit feit en eventueel een oplossing te zoeken. 

Tip 11: let op je gewicht. Heb je ondergewicht? Probeer dan aan te komen. Vrouwen met een BMI tussen de 20 en 30 worden namelijk het snelst zwanger. Heb je juist overgewicht? Dan dien je af te vallen, omdat de hormonale huishouding beïnvloed kan worden door het overgewicht. Hierdoor kan het lastiger zijn om zwanger te worden.