Is sporten op een lege maag gezond?

Inhoud

Vraag jij je af of sporten op een lege maand wel gezond is? Om op deze vraag antwoord te geven dienen we te kijken naar wat je precies van plan bent te gaan doen. Er bestaat een groot verschil tussen sporten met lage intensiteit en hoge intensiteit.

Yoga is een sport waar je minder energie verbruikt dan een uur crossfit. Daarom hoef je bij Yoga minder veel vooraf te eten dan als je bijvoorbeeld gaat crossfitten. Datzelfde geldt voor veel andere intensieve sporten.

Sporten op een lege maag is dus over het algemeen niet gezond. Waarom dat zo is, zal je snel ontdekken.

Brandstof voor prestatie

Welke sport je ook beoefent, bepaalde voedingsstoffen komen altijd van pas wanneer je van plan bent om tot het maximale te gaan. Er is een scala aan voedingsstoffen dat weet bij te dragen aan een goede prestatie, waarvan een deel zich richt op jouw uithoudingsvermogen.

Eiwitten zorgen ervoor dat gedurende een activiteit jouw lichaam zich voldoende weet te herstellen. Een uitgeput lichaam zal steeds minder goed kunnen presteren, waardoor de prestaties achterblijven. Als jij zorgt dat jouw lichaam voorzien is van voldoende eiwit, zal het tijdens een activiteit langer in staat kunnen zijn om zich staande te houden.

Goede suikers dragen tevens bij aan de prestatie. Suikers geven een tijdelijke energie boost, waardoor de kracht tijdens een activiteit toeneemt. Als je een sprinter bent, is een suikerboost voordelig. De suikers kunnen meteen hun werk doen en ervoor zorgen dat je nog harder rent. 

Gevolg van sporten op een lege maag

Als je sport op een lege maag, dan zal je niet alleen tijdens maar ook na de activiteit problemen ondervinden. Tijdens bijvoorbeeld hardlopen zal je minder energie hebben en daardoor minder ver of hard kunnen lopen. Je krijgt eerder een hongergevoel. Dit gevoel ontmoedigt om verder te lopen.

Ook na je work-out, zal je als je gesport hebt op een lege maag de nadelige gevolgen hiervan ondervinden. Het bekendste gevolg, is buikpijn. Jouw lichaam teert op de bouwstoffen die diep in je lichaam te vinden zijn, ofwel je reserves. Deze reserves moeten zo min mogelijk worden aangebroken, omdat het vrijwel altijd gepaard gaat met buikpijn.

Met al een kleine gezonde snack kan je jouw pre-workout voeding op niveau brengen en dergelijke irritaties voorkomen. Door deze kleine snack kan je beter presteren en herstel je sneller na een intensieve sessie.

Dus, sporten op een lege maag? Niet doen!

Sporten op een lage maag is dus absoluut af te raden, aangezien het voor meer irritaties zorgt dan dat het voordelig is. Het is onjuist dat je door op je reserves te sporten sneller afvalt. Een gezonde en gebalanceerde voeding laat jou duurzamer afvallen dan een radicaal dieet.

Sporten op een lege maag zorgt ervoor dat de reserves onnodig worden aangetast.

Eet volgende keer wat fruit of een gezonde muesli-reep voordat je gaat sporten. Je merkt direct het effect!