Verlaagt vitamine D het risico op vallen?

Ondanks dat vitamine D al goed gekend is, blijft het een interessant onderwerp voor wetenschappers om te gaan bestuderen. Er blijft immers nieuwe informatie uit de bus komen en de lijst met voordelen van vitamine D is lang. Maar wat valt er nog bij te leren over een gekende vitamine als vitamine D? Vrij veel zo blijkt.

Vitamine D3 verlaagt het risico op vallen

Een dosis van 24 000 IE per maand (of 800 IE per dag) kan ervoor zorgen dat het risico op vallen verkleint. Dat is wat een Zwitserse studie die 200 deelnemers met een gemiddelde leeftijd van 78 jaar onderzocht, uitwees. Alle deelnemers vielen al in het verleden. De deelnemers werden opgedeeld in drie groepen; een groep kreeg een zeer hoge dosis van 60 000 IE vitamine D3 per maand, een tweede groep kreeg 24 000 IE vitamine D3 in combinatie met calcifediol en een derde kreeg enkel 24 000 IE aan vitamine D3. Hoewel respectievelijk de eerste twee groepen het snelste de vitamine D waarden in hun bloed zagen stijgen, bleek dat na 12 maanden het risico op vallen tussen de behandelingsgroepen aanzienlijk verschilde en het beste resultaat verkregen werd bij de groep die enkel 24 000 IE vitamine D toegediend kreeg. De groep die maandelijks 24 000 IE (of 800 IE per dag) innam, viel ook gemiddeld minder dan de twee andere twee groepen en had een verminderd risico op breuken.

Monthly High-Dose Vitamin D Treatment for the Prevention of Functional DeclineA Randomized Clinical Trial” Heike A. Bischoff-Ferrari, MD, DrPH1,2; Bess Dawson-Hughes, MD3

JAMA Intern Med. 2016 Feb;176(2):175-83. doi: 10.1001/jamainternmed.2015.7148.

Bron: Pharma Nord