Kriket, een Brusselse start-up die vermalen krekels verwerkt in notenrepen, krijgt sponsoring van Colruyt. Die financiële hulp komt van pas bij de ambitie om ‘krekelgranola’ op de markt te brengen. ‘Nee, je ziet geen pootjes of voelsprieten in onze producten.’
De Colruytgroep maakte deze week bekend dat ze minderheidsaandeelhouder worden van de Brusselse start-up Kriket. Dat moet helpen om hun bestaande granenrepen met vermalen krekelmeel tot bij het grote publiek te brengen, en ook het gamma uit te breiden met granola op basis van krekels. Tot hier toe werden de bestaande notenrepen al verkocht bij Bioplanet – een onderdeel van Colruyt – en bij Aveve en AS Adventure.
‘Zacht en nootachtig’, zo omschrijft oprichter Michiel Van Meervenne (33) uit Brussel zelf de smaak van krekels. Samen met zus Anneleen richtte hij de start-up ruim twee jaar geleden op en werkt hij sinds september 2018 fulltime voor Kriket.
‘In één reep zitten twintig krekels verwerkt’, legt Van Meervenne uit. ‘Die halen we bij een duurzame stadsboerderij in Brussel, Little Food, die de insecten uitsluitend met voedselresten voedt. Zo wordt de circulaire economie aangemoedigd.’ Insecten worden al langer naar voren geschoven als de vleesvervanger van de toekomst, omdat ze barsten van eiwitten en de verwerking ervan een stuk minder belastend is voor het milieu.
‘Wist je dat een krekel voor 70 procent uit eiwit bestaat, en rundvlees maar voor 30 procent?’, vervolgt Van Meervenne. ‘Alleen heeft de consument nog een duwtje in de rug nodig. Met Kriket willen we die mentale drempel verlagen. We vermalen de krekels tot meel, zodat je in onze repen geen pootjes of voelsprieten ziet. Het idee dat je een krekel eet is al eng genoeg. Je kunt nog niet verwachten dat mensen zonder verpinken in een krekelpootje bijten.’
Niet voor fitnesspubliek
De reep is er voorlopig in drie varianten: ‘the original’ met hoofdzakelijk hazelnoten, ‘protein boost’ op basis van dadels en pecannoten en de ‘cocoa chirp’ met chocolade en pistachenoten. Het recept voor de repen werd samengesteld door voedingsdeskundigen van de UGent om er een voedzaam tussendoortje van te maken.
Daarnaast is Kriket het eerste insectenproduct met een biolabel, aldus Van Meervenne: ‘We hebben daar bewust voor gekozen om het juiste doelpubliek aan te spreken. Start-ups rond insecten in het buitenland focussen vaak erg op het eiwitverhaal – met het oog op een fitnesspubliek. Wij richten ons op de doorsnee, milieubewuste consument die een gezond tussendoortje wil met een leuke twist. Om ons duurzaamheidsverhaal consequent te maken, zijn we aan het bekijken hoe we onze verpakking bioafbreekbaar kunnen maken.’
Granola met krekels
De sponsoring van de Colruytgroep komt van pas om verder te investeren en uit te breiden, en dat is welkom met de plannen die nog voor de start-up in de pijplijn zitten. Zo werken ze momenteel volop aan een recept om granola met krekelmeel op de markt te brengen. ‘We kregen vaak de feedback van mensen die het wel willen proeven, maar niet echt snackers zijn. Granola is dan een prima alternatief.’
Ook in het buitenland krijg Kriket stilaan voet aan wal en slaagde de start-up er in al in naar vijf landen uit te breiden. ‘We zitten in een marktsegment waar alles draait om grote volumes en kleine marges – een reep kost 2,10 euro’, verklaart Van Meervenne. ‘We zijn daarnaast een van de eersten in de insectenniche. Die rol moeten we uitspelen door ons te verspreiden over heel Europa.’