Vitamine D helpt jongeren beter presteren

Inhoud

Een onderzoek in Noorwegen heeft aangetoond dat extra vitamine D een positieve invloed heeft op verschillende cognitieve taken. Zowel plannen als strategisch denken ging vlotter bij proefpersonen die dagelijks vitaminen bijnamen.

Blokjestest

Tijdens een uitvoerende test (Tower of Londen-test) moesten 50 proefpersonen een patroon namaken van blokjes, door het verleggen van de blokjes. De test gaat na hoe jongeren denken en plannen. De testgroep van 25 jongeren tussen de 13 en  14 jaar had dagelijks een supplement natuurlijk vitamine D3 in olijfolie gekregen(D-Pearls 1520, Pharma Nord), terwijl de controlegroep elke dag een placebo op basis van enkel en alleen olijfolie had ingenomen. Geen enkele groep of onderzoeker wist welke groep de testgroep of de controlegroep was.

Vitamine D en hersenontwikkeling bij jongeren

Hieruit bleek dat de groep die het vitamine D-supplement nam de testen correcter uitvoerde dan de andere groep. Eerder onderzoek toonde reeds een verband  tussen de cognitieve ontwikkeling van de hersenen en vitamine D. Dit werd dus opnieuw bevestigd in dit experiment dat plaatsvond van februari tot april 2014.

Voldoende vitamine D zou ook eenpositief effect hebben op de mentale gezondheid, maar dit werd niet volledig gemeten in dit onderzoek. Vitamine D zou een invloed hebben op het sociale gedrag van jongeren en op gedragsproblemen. Het vitamine D supplement werd erg goed opgenomen. Dit bleek uit de waarden na het experiment. Het vitamine D-niveau bij de testgroep groep verhoogde met 40 %.

Bronnen van vitamine D

Zonlicht en UV-stralen zorgen ervoor dat je lichaam actief vitamine D kan aanmaken. Dit zorgt dan voor een goed immuunsysteem en voorr een betere opname van calcium om de kans op botbreuken te verkleinen. Een tekort aan vitamine D wordt ook in verband gebracht met diabetes type 2.

Te weinig en te zwakke zon

Helaas schijnt de zon niet genoeg en ook de UV-stralen zijn te zwak om ons genoeg vitamine D te verschaffen. Daarom hebben veel mensen (vooral jongeren) een tekort aan vitamine D. Dit bleek eveneens uit dit Noors onderzoek. Alle proefpersonen vertoonden voor het experiment een tekort aan vitamine D in hun bloedwaarbij alle 50  adolescente proefpersonen vóór het experiment een te lage waarde hadden aan vitamine D in hun bloed.

Vette vis wordt vaak genoemd als een goede bron van vitamine D (en omega 3) en plantaardige producten zoals paddenstoelen bevatten ook vitamine D. Voedingswaren bevatten echter nooit genoeg vitamine D om de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te behalen. Daarom wordt vooral bij kinderen, jongeren, vrouwen en ouderen aangeraden om dagelijks een supplement vitamine D in te nemen.

U neemt toch ook Vitamine D?