Spierpijn: Tips om dit snel te verzachten

Inhoud

Spierpijn is erg gewoon, bijna iedereen heeft er vroeg of laat mee te maken. Na een intensieve sportprestatie, of gewoon na een lange dag in de tuin werken.  Veelal overkomt het ons omdat we spiergroepen hebben aangesproken die we normaal niet zo intensief gebruiken, of omdat we zonder veel voorbereiding te lang gefietst of gelopen hebben. Spierpijn wordt dus veroorzaakt omdat we de spieren overbelast of gekwetst hebben.

Spierpijn of myalgie: zo werkt het

Vroege spierpijn verdwijnt relatief snel en wordt veroorzaakt door het opgehoopte melkzuur als gevolg van zuurstoftekort in de spieren. Je (ongetrainde) spieren moesten een te grote inspanning leveren omdat je lichaam onvoldoende zuurstof naar de spier kon vervoeren. 

Verlate spierpijn kan je tot 72 u na je prestatie nog parten spelen. Ze wordt veroorzaakt door microscheurtjes in het bindweefsel van je skeletspieren. De pijn zal ook niet onmiddellijk optreden, maar pas 24 u na de inspanning. Het is dus belangrijk bij zo’n pijn je lichaam de nodige rust te geven alvorens opnieuw te sporten. Indien je te vaak en te veel spierpijn hebt kan dat wijzen op te intensieve trainingen en wil je lichaam meer rust. 

Behandeling van spierpijn

Je kan spierpijn thuis gewoon zelf behandelen maar toch zijn er symptomen die erop kunnen wijzen dat je best snel een arts raadpleegt:

  • wanneer spierpijn langer dan 2 dagen aanblijft
  • wanneer ernstige spierpijn zonder aanwijsbare reden opduikt
  • spierpijn die gepaard gaat met koorts
  • Gezwollen spieren

Dit is een limitatieve opsomming, dus bij de minste twijfel dien je steeds een arts te raadplegen. Spierpijn kan immers ook een symptoom zijn van infectieziekten veroorzaakt door een bacterie, virus of schimmel.

Maar zoals eerder vermeld, je mag en kan de pijn ook zelf verhelpen:

  • door de overbelaste spier ( en ) te laten rusten
  • rustig te stretchen
  • ijs of koude kompressen op de pijnlijke spieren te leggen
  • een homeopathische gel te smeren op de spieren ( werkt ook ontstekingsremmend)

Tips om spierpijn te voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen, lees dus zeker volgende tips:

  • Maak er een gewoonte van om steeds te stretchen voor de fysieke uitdaging
  • Warm de spieren rustig op, maar koel de spieren ook af door bijv. rustig uit te lopen
  • Drink voldoende voor, na en tijdens de fysieke activiteit
  • Train je spieren op regelmatige basis, zo maak je ze sterker
  • Vermijd een zittend bestaan, sta en stretch minimaal elk uur van de dag