scrollTop top

Bescherm je hart nu voor later (World Heart day – 29 september)

Bescherm je hart nu voor later (World Heart day – 29 september)

Dat het belangrijk is om je hart te beschermen is vanzelfsprekend: het hart is ons belangrijkste orgaan, het voorziet de rest van je lichaam van energie door zuurstofrijk bloed te pompen en dankzij de bloedstroming gaan de slechte stoffen uit je bloed gefilterd worden. Een goede gezondheid begint bij een gezond hart in een gezond lichaam. Maar in westerse landen, zoals België en Nederlands, staan hart- en vaatziekten als doodsoorzaak op kop, dit blijkt uit het onderzoek van de Algemene Directie Statistiek uit 2014. Even schrikken he!

Wat doet je hart voor je lichaam

Je hart is een soort pomp die ervoor zorgt dat zuurstofrijk bloed naar de rest van je lichaam vervoerd wordt dankzij de bloedsomloop. De bloedvaten maken deel uit van de bloedsomloop en bevoorraden spieren en organen van bloed.  Deze stroom zorgt voor een aanlevering van zuurstof en afvoer van afvalstoffen tussen de spieren, organen en het hart. Je hart moet sneller pompen naar je spieren als je een inspanning verricht of in stressvolle situaties. Maar als je hart niet sterk genoeg kan pompen of de bloedvaten vernauwd zijn, kan het bloed niet vlot doorstromen en kan hartfalen, en later hart- en vaatziekten, voorkomen.

Oorzaken hart- en vaatziekten

De oorzaak voor een zwak hart of vernauwde aders is meestal een ongezonde levensstijl. Slechte voeding, zoals een teveel aan verzadigde vetten, zorgt ervoor dat je cholesterolgehalte stijgt. Hierdoor kunnen er ophopingen ontstaan in de bloedvaten en ontstaan hart- en vaatziektes. Ook diabetes, roken en alcohol of stress kunnen nefast zijn voor de gezondheid van je hart. De nicotine in sigaretten verhoogt je hartslag en je bloeddruk. Daarnaast vermindert het zuurstofgehalte in je bloed, wordt de vaatwand aangetast en stolt het bloed sneller. Dit zijn allemaal gezondheidsrisico’s voor je hart.

Ook erfelijkheid is een factor om rekening mee te houden als het op hartziekten aankomt. Als er binnen de familie een voorgeschiedenis van hartziekten of hartritmestoornissen voorkomt, is het belangrijk om preventief je hart te laten checken.

Je hart gezond houden

Om hart- en vaatziekten te voorkomen is het belangrijk om gezond te leven en om je cholesterolgehalte in de gaten te houden. Gezond leven omvat een hele hoop factoren:

  • Stoppen met roken verlaagt de kans op hart- en vaatziekten razend snel; na een jaar is de kans op een hartinfarct gehalveerd en na 15 jaar staat de teller gelijk met een persoon die nooit heeft gerookt.
  • Wie op zijn gewicht let zal zich ten eerste veel fitter voelen en zal minder kans hebben op een te hoog cholesterolgehalte en dus minder vatbaar voor hart- en vaatziektes. Ook de omtrek van de buik kan een indicatie geven hoe gezond je leeft. Een omtrek van 94 cm bij mannen en 80 cm bij vrouwen betekent een te hoog vetpercentage en verhoogt de kans op hart- en vaatziekten (1).
  • Gezonde voeding heb je ook zelf in de hand. Mensen in Zuiderse streken hebben minder kans op hart- en vaatziekten dan hun Westerse tegenhangers. In het Zuiden staan etenswaren zoals olijfolie, vis en plantaardige producten bijna dagelijks op het menu. Deze producten bevatten een hoop goede, onverzadigde vetten en Omega 3, wat ervoor zorgt dat de slechte cholesterol geëlimineerd wordt.
  • Kook of bak met plantaardige olie, margarine en eet 1 à 2 maal per week vette vis. Vermijd bereide maaltijden uit de supermarkt en koekjes, cake en chips.

(1) Bron : CM


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
  • Aantal
    doden
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    678.839
  • Aantal
    doden
    20.435

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!