scrollTop top

Natuurlijk koken voor een sterkere weerstand

Natuurlijk koken voor een sterkere weerstand

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitaminen en voedingsstoffen haal je gemakkelijk als je kiest voor gezonde voeding. Zeker in de koudere maanden is dit belangrijk om gezond te blijven. Door de kou heeft je lichaam meer energie nodig om je warm te houden én om je te beschermen tegen bacteriën. Probeer daarom eens om plantaardig en natuurlijk te koken. We geven je een heleboel tips om ook tijdens de herfst en winter fit te blijven en je lichaam te beschermen.

Natuurlijke/plantaardige producten

Wie een plantaardige levensstijl aanneemt, focust op het verminderen van dierlijke producten en leeft, zoals de naam het zegt, van plantaardige producten. Daarbij worden de etenswaren ook zo natuurlijk (en vaak biologisch) mogelijk gekweekt en geproduceerd. Wie volledig plantaardig eet, zal eigenlijk zo goed als vegetarisch leven. Niet alleen denk je op deze manier aan het welzijn van de dieren, op een natuurlijke wijze koken en eten is ook beter voor het milieu.

Weerstand opkrikken

Natuurlijk geproduceerde producten bevatten minder schadelijke stoffen en zullen je dus een heuse energieboost geven. Je voelt je fitter en je weerstand wordt opgekrikt omdat je minder slechte vette, suikers of toegevoegde producten (zoals bewaarmiddelen) binnen krijgt. Je lichaam is beter beschermd tegen bacteriën waardoor verkoudheden en snotneuzen geen kans krijgen.

(Brood)nodige voedingsstoffen

Om genoeg voedingsstoffen te halen uit groenten, fruit en andere niet-dierlijke producten is het belangrijk om te weten wat je eet. Ijzer zorgt voor de voorziening van zuurstof aan je hele lichaam en zit vooral in dierlijke producten. Wil je natuurlijker eten, dan kan je nog steeds genoeg ijzer opnemen door meer groene (blad)groenten zoals spinazie of peulvruchten en noten te eten. Eiwitten zijn belangrijk voor de opbouw van weefsels. Je vindt deze voedingsstof in gevogelte en vis. Op een plantaardig wijze kan je eiwitten vinden in granen, eieren, zaden en zuivel.

Genoeg omega 3-vetzuren zorgen voor een gezond hart en gezonde hartvaten. Kies voor vette vis die duurzaam werd gekweekt. Vette vis is een bron van omega 3 en bevat heel wat onverzadigde (goede) vetten. Ze verlagen de kans op een te hoog cholesterolgehalte. Een andere voedingsstof die je cholesterol helpt in te perken en 100%  plantaardig is, zijn plantensterolen. Je vindt ze in tomaten, broccoli of margarine met toegevoegde plantensterolen zoals Becel ProActiv. In combinatie met een gezonde levensstijl kan een te hoog cholesterolgehalte verminderd worden en vermindert het risico op hart- en vaatziekten.

Natuurlijke maaltijdideetjes

Om plantaardige voeding (stilaan) op te nemen in je vaste voedingspatroon, focus je vooral op het verhogen van je porties groenten en fruit. Sowieso heb je deze producten nodig, maar als je minder of geen vlees gaat eten, moet je maaltijd steeds genoeg voedingsstoffen bevatten. Denk dan aan combinaties van verschillende groenten op je bord zoals gevulde groenten; gevulde tomaat met quinoa, gevulde zoete aardappel met asperges of gevulde courgette. Meerdere groenten geven je heel wat extra voedingswaarde en je maaltijd bevat weinig calorieën. Bovendien zijn gevulde groenten snel en gemakkelijk; vul ze met je favoriete groenten, peulvruchten en/of wat kaas, hup de oven in en je hebt een heerlijk natuurlijke maaltijd op tafel getoverd mét de nodige voedingsstoffen om de koude dagen te overleven.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    196.322.640
  • Aantal
    doden
    4.195.843
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.122.951
  • Aantal
    doden
    25.235

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!