scrollTop top

Welke invloed hebben eieren op je cholesterolgehalte?

Welke invloed hebben eieren op je cholesterolgehalte?

Hou je ook zo van een hard- of zachtgekookt eitje bij het ontbijt? En mag een stukje ei niet ontbreken tussen je belegd broodje? Dan heb je waarschijnlijk al een paar keer te horen gekregen dat je moet opletten met je cholesterol. Dat eieren een belangrijke bron van cholesterol zijn, kan inderdaad niet worden ontkend. Maar kunnen ze ook echt een negatieve invloed op je gezondheid hebben? We zochten het even uit.

Bron van cholesterol, ja – maar is dat slecht?

Eieren zijn inderdaad rijk aan cholesterol. Een gemiddelde eierdooier bevat zo’n 200 mg cholesterol. Voor een voedingsmiddel is dat vrij veel. Maar daar direct uit afleiden dat eieren sowieso voor een te hoge cholesterol zorgen, is wat te kort door de bocht, en wel omwille van twee redenen. Eerst en vooral moet je namelijk weten dat cholesterol grotendeels door ons lichaam zelf wordt aangemaakt. Slechts 20% van de cholesterol in ons lichaam is afkomstig uit onze voeding. De rest produceren we zelf. Wanneer je last hebt van een te hoge cholesterol, ook wel hypercholesterolemie genoemd, dan is dat waarschijnlijk omdat je er sowieso al een erfelijke aanleg voor had. De hoeveelheid cholesterol die je inneemt door eieren te eten heeft dus maar een beperkte invloed op je totaal cholesterolniveau. Voedingsmiddelen die veel verzadigde vetten of transvetten bevatten zijn grotere boosdoeners voor het cholesterolniveau. Beperk daarom vooral het gebruik van vet vlees, vette vleeswaren en vette kazen (geef de voorkeur aan magere soorten), boter, room, harde margarines verpakt in een wikkel, kokosvet, palmolie, cacaoboter, fastfoodproducten, allerlei vetrijke snacks en zoetigheden.  Te veel cholesterol in het lichaam is schadelijk. Het verhoogt, net zoals bij roken, de bloeddruk en het risico op hart- en vaatziekten, zeker in combinatie met te weinig lichaamsbeweging of overgewicht. Het is dus het totale eet- en leefstijlpakket dat mede de gezondheid bepaalt en niet het weglaten van een enkel voedingsmiddel.

Ten tweede bestaan er twee soorten cholesterol: goede cholesterol (HDL) en slechte cholesterol (LDL). Slechte cholesterol wordt door goede cholesterol naar de lever vervoerd en daar afgebroken. Onderweg bestaat echter het risico dat de slechte cholesterol zich in de wanden van onze bloedvaten nestelt, en zo voor vernauwingen zorgt. Uit onderzoek blijkt echter dat eieren vooral de goede cholesterol verhogen, en niet per se bijdragen tot een toename van de slechte variant.

Hoeveel eieren mogen we per dag eten?

Eieren zijn dus lang niet zo schadelijk voor onze gezondheid als altijd wordt beweerd. Maar dat betekent ook niet dat je nu dagelijks 3 eieren moet gaan eten. Zoals bij eender welk voedingsmiddel geldt ook bij eieren het principe ‘overdaad schaadt’. Vroeger werd aangeraden om niet meer dan 3 eieren per week te eten, maar heel wat landen hebben die richtlijn ondertussen al bijgeschaafd. Gezonde mensen mogen gerust tot 6 eieren per week eten. Maar let op, eieren verwerkt in andere producten tellen hier ook mee. Enkel mensen met diabetes of, zoals eerder vermeld, mensen met een aanleg voor een te hoge cholesterol, moeten wat opletten. In geval van twijfel overleggen zij best met de diëtist.

Zijn er ook gezondheidsvoordelen?

Eieren worden nog vaak in een slecht daglicht geplaatst, maar bij een normale consumptie bieden ze wel degelijk een aantal gezondheidsvoordelen. Zo zijn ze een belangrijke leverancier van hoogwaardige eiwitten en van de vitamines A en D. Daarnaast vullen ze ook onze ijzer-, zink- en vitamine B12 behoefte aan. Hierdoor zijn ze voor vegetariërs een volwaardige vleesvervanger. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, zijn ze als onderdeel van een gezonde voeding ook geen dikmakers (een gekookt ei brengt amper 90 kcal aan). Zolang je gezond bent en gezond en gevarieerd eet, hoef je dat eitje bij het ontbijt dus zeker niet op te geven!


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    45.576.990
  • Aantal
    doden
    1.188.787
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    412.314
  • Aantal
    doden
    11.452

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!