scrollTop top

Welke vitamines zijn goed voor je weerstand?

Welke vitamines zijn goed voor je weerstand?
istock

Heb je last van vermoeidheid? Voedingssupplementen kunnen helpen, maar gebruik bij voorkeur een vitaminepreparaat op advies van een gezondheidsprofessional. Geert Vergote, doctor in de farmaceutische wetenschappen, legt uit welke vitamines we het mees nodig hebben om onze weerstand op te bouwen.

De beste start: gezonde voedingsgewoontes

Als je gezond en gevarieerd eet krijg je dagelijks voldoende vitamines en mineralen binnen. Dat is de theorie. Om je te helpen in het dagelijks leven heeft de Hoge Gezondheidsraad op 1 oktober 2019 praktische voedingsaanbevelingen uitgebracht met een focus op voedingsmiddelen. Meer info kan je terug vinden op https://www.health.belgium.be/nl/hoge-gezondheidsraad.

Gemiddelde Belg eet niet volgens de aanbevelingen

Volgens de laatste Belgische voedselconsumptiepeiling (VCP 2014) eet de gemiddelde Belg niet volgens de aanbevelingen. Het is een probleem van de hele bevolking. Jong en oud, mannen en vrouwen, met en zonder overgewicht, hoog- en laagopgeleid.

Bij veel Belgen worden tekorten aan vitaminen en mineralen vastgesteld. Slechts 20% van de Belgen neemt voldoende vitamine B1, vitamine B6, vitamine C, foliumzuur en calcium op. Daarnaast blijkt uit steekproeven dat minstens 80% van de Belgen een tekort heeft aan vitamine D.

Tekorten aan vitaminen, mineralen en spoorelementen kunnen aangevuld worden door meer nutriëntrijke voedingsmiddelen of voedingssupplementen te gebruiken.

Vitaminen, mineralen en spoorelementen

Wie goed wil functioneren, moet in een uitstekende conditie verkeren. Dat kan alleen wanneer in het lichaam alle noodzakelijke voedingsstoffen aanwezig zijn. Vitaminen alleen volstaan niet voor een goede gezondheid. Ook mineralen en spoorelementen moeten in ons voedingspakket zitten.

Ons lichaam maakt geen mineralen aan. Daarom moeten we ze opnemen via de voeding. Tot de mineralen behoren calcium, fosfor, kalium, natrium, chloor, magnesium en zwavel.

Spoorelementen zijn mineralen die het lichaam in zeer kleine hoeveelheden nodig heeft. Tot de familie van spoorelementen behoren ijzer, koper, kobalt, chroom, fluor, jodium, mangaan, molybdeen, selenium en zink.

Extra vitamine D

Vitamine D is belangrijk voor een goede weerstand tegen ziektekiemen. Zonlicht is de belangrijkste natuurlijke bron hiervan. Onder invloed van ultraviolette straling wordt vitamine D aangemaakt in de huid. Maar om de lichaamsvoorraad aan vitamine D aan te vullen is het nodig elke dag een kwartiertje met onbedekt hoofd en onderarmen in de zon te vertoeven.

Door gebrek aan zonlicht tijdens de donkere maanden van het jaar maakt het lichaam minder vitamine D aan zodat tegen het aanbreken van de lente zowat iedereen in onze streken een tekort heeft. De hoeveelheid die we uit voeding (vooral vette vis) kunnen halen is beperkt. Een vitamine D-supplement innemen, op advies van een gezondheidsprofessional, tijdens de herfst en winter is daarom een nuttige aanvulling om het immuunsysteem te ondersteunen.

Slimme weetjes…

  • Verkeerde voedingsgewoonten (uit het vuistje eten, fastfood, foutief lijnen) kunnen ervoor zorgen dat je lichaam nood heeft aan extra vitaminen, mineralen en spoorelementen.
  • Voldoende extra vitamine D innemen tijdens de herfst- en wintermaanden is aan te bevelen voor jong en oud. Voor volwassenen is een dagelijkse dosering van 20-25 microgram of 800-1000 IU (Internationale eenheden) vitamine D3 een goede start en een veilige keuze. Neem vitamine D niet zomaar in maar vraag eerst advies aan je arts, apotheker of een andere gezondheidsprofessional.
  • Vijf vitamines ondersteunen de weerstand en beschermen het lichaam tegen winterkwaaltjes: vitamine A, B6, C, D en E.
  • Beschouw vitaminepreparaten niet als snoepjes. Bovendien zijn voedingssupplementen met vitaminen, mineralen of spoorelementen geen peppillen en vervangen ze nooit een volwaardige maaltijd. Wie stopt met eten en alleen maar voedingssupplementen slikt, leeft niet gezond.

Welke vitamines in welke voedingsmiddelen?

Volgende tabel geeft mee in welke voedingsmiddelen je bepaalde vitamines, mineralen en spoorelementen kan terugvinden.

Dit artikel werd geschreven door dr. apotheker Geert Vergote, een echte expert op het vlak van fytotherapie, ook wel plantengeneeskunde genoemd. Sinds 2009 is hij gastprofessor aan de associatie KULeuven. Daarnaast is hij ook een gegeerde spreker en organiseert hij als natuurgids aangename, leerrijke wandelingen.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!