Iedereen verdient een eerlijk inkomen. Ongeacht welke job je doet en waar. Daarom delen wij vandaag – op World Fair Trade Day – onze vijf favoriete fair trade merken.
Tales by Solid
Tales by Solid is een kleding- en interieurmerk dat staat voor duurzaamheid, kwaliteit en ethiek. Alles is handgemaakt met oog voor mens en milieu. Tales by Solid heeft lokale ateliers in Peru, India en Kenya.
Door middel van handwerkopleidingen biedt het merk kansarme, maar krachtige vrouwen de kans om hun vaardigheden te ontwikkelen, zich verder te scholen en een eerlijk inkomen te verdienen. Elk
product is verantwoord gemaakt en vertelt een eigen verhaal.
The Nutty Farmer
Bij The Nutty Farmer kun je terecht voor een assortiment van 100% fair trade gekruide cashewnoten. The Nutty Farmer kiest bewust om te werken onder het Fairtrade label omdat ze de problematiek in de cashew industrie willen belichten. Net zoals in de cacao industrie zijn kinderarbeid, onveilige werkomstandigheden voor vrouwen en extreme armoede een groot probleem. The Nutty Farmer wil samen met de Belgische en Afrikaanse Fairtrade federatie de boeren in Burkina Faso steunen door rechtstreeks bij hen te kopen onder de fair trade standaarden.
Dr. Hauschka
De natuurlijke huidverzorging van Dr. Hauschka verdient zeker een plaats in dit lijstje. Dr. Hauschka gelooft dat we de wereld mooier kunnen maken met cosmetica. Niet alleen door uiterlijke verzorging, maar ook door de manier van produceren. Altijd met respect voor mens, dier en natuur. Zo is alle Dr.Hauschka cosmetica dierproefvrij, fair trade en 100% natuurlijk. Dr. Hauschka werkt samen met verschillende landen over de hele wereld. Van de rozenoogst in Ethiopië tot avocado’s uit Kenia.
Ray & Jules
Sinds 2019 draagt Ray & Jules bij tot een eerlijke, CO2-vrije koffiesector. Zussen Lieze en Sarah zijn het gezicht en het brein achter dit koffiemerk. Wat deze koffiebranderij zo uniek maakt is de hyperefficiënte roaster, aangedreven door hernieuwbare zonne-energie. De duurzame methode laat de koffiebonen door
verschillende kamers glijden op een band. Lucht circuleert meermaals in de machine waardoor de bonen continu roasteren. Hiermee verbruiken ze drie keer minder energie dan traditionele branders, maar behouden ze de smaak van traag geroosterde bonen. De koffiebranderij hecht daarbij belang aan eerlijke en directe handel met boerenorganisaties.
Tony’s Chocolonely
Wie is er niet verzot op chocolade? En op Tony’s Chocolonely? Tony’s Chocolonely is een B Corp en Fairtrade gecertificeerd impactbedrijf dat alle chocolade 100% slaafvrij wil maken. Niet alleen hun eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Door de prijs voor een leefbaar inkomen te betalen, kan een einde worden gemaakt aan de armoede die illegale arbeid in de keten veroorzaakt. Er wordt zelfs een extra Tony’s premie betaalt bovenop de fair trade prijs. Tony’s wil de chocolade-industrie en alle chocofans inspireren om mee te doen met hun missie om zo alle chocolade 100% slaafvrij te maken.