10 tekenen van depressie je niet mag negeren

10-tekenen-van-depressie-je-niet-mag-negeren.png

Iemand die depressief is zal dat niet altijd zelf vertellen. Toch is het erg belangrijk om bij de eerste tekenen van depressie hulp te bieden. Deze 15 subtiele tekens laten zien dat iemand depressief is, negeer ze niet!

1. Verdriet

Verdriet kan soms overweldigend zijn. Je ziet het in hun gezicht. Vaak kunnen ze het zelf niet goed verwoorden. Wees niet bang om hen te vertellen dat je het ziet, laat weten dat je ongerust bent.

2. Angst

Mensen die depressief zijn kunnen hun gedachten niet stopzetten. Als ze gaan slapen blijven hun zorgen door hun hoofd spoken. Wees geduldig, probeer naar hen te luisteren.

3. Slechte concentratie en geheugen

Waar heb ik dat gelegd en wat was haar naam? Iemand die depressief is kan minder helder nadenken. Laat hen weten dat jij soms ook dingen vergeet. Moedig hen aan om lijstjes te maken, het schrijven zelf is zelfs therapeutisch.

4. Schuldgevoelens en slechte gedachten

Wie depressief is kan overspoeld worden met schuldgevoelens. Praat met hen over je eigen schuldgevoelens. Een schuldgevoel is erger als je denkt dat je er alleen mee zit.

5. Een gevoel van verlies

Er is een verlies in hun hart, iets dat ontbreekt en ze weten zelf niet wat het is. Herinner hen eraan dat sommige dingen niet vervangen kunnen worden. Maar als we niet verder gaan met ons leven wordt het gat alleen maar dieper.

6. Slapeloosheid

Ze proberen alles, de zetel, warme melk, wakker blijven,… en ze worden alleen maar meer verlamd door slapeloosheid. Moedig routine aan, geen late maaltijden en geen tv ’s nachts.

7. Hopeloosheid

Iemand die depressief is verliest alle hoop. De beste manier om hoop terug te brengen is door samen dingen te doen. Wees geduldig.

8. Eten in extremen

Het kan gaan om uithongeren tot te veel en altijd eten. Hou dit goed in de gaten, laat het niet onopgemerkt voorbijgaan. Confronteer hen met dit gedrag.

9. Vermoeidheid

Depressieve mensen zijn vaak heel de tijd moe. Moedig een gezond dieet aan en zet een limiet op tv kijken.

10. Pessimisme

Als iemand depressief is kan het lijken alsof niets helpt en het altijd slecht zal zijn. Moedig hen aan om deze gedachten uit hun systeem te krijgen, schrijf het op en praat erover.