scrollTop top

Ben jij een emo-eter? Doe hier de test!

Ben jij een emo-eter? Doe hier de test!

In haar nieuwe boek ‘Help ik kan het niet laten’ beschrijft Sana-coach en diëtiste Trees Peersman op welke manier je snoepgedrag blijvend onder controle kunt krijgen. In het boek pakt ze de kern van de zaak aan door te zoeken naar onderliggende patronen, gewoontes en triggers. Zo leert Peersman je onder andere hoe je grip kunt krijgen op emo-eten. Om dat te kunnen doen, moet je natuurlijk eerst en vooral weten of je effectief een emo-eter bént!

‘Ga even rustig zitten, neem de tijd en overloop de stellingen in de onderstaande checklist’, begint Trees Peersman. ‘Sta stil bij wat ze met je doen. Hoeveel stellingen kun je afvinken? Hoe meer je er hebt aangeduid, hoe groter de kans dat je een emo-eter bent.’

⁓ Ik denk heel vaak aan eten.
⁓ Ik heb regelmatig last van eetbuien die ik niet onder controle krijg.
⁓ Ik heb achteraf spijt als ik teveel gegeten heb.
⁓ Als ik stress heb of moe ben, eet ik meer/anders/sneller/ongezonder.
⁓ Eten is een strijd geworden, het beheerst mijn leven.
⁓ Ik voel vaak een drang om te eten waar ik niet tegenop kan.
⁓ Ik ben me vaak weinig bewust van wat ik eet, van hoe iets echt
smaakt.
⁓ Ik blijf vaak dooreten, ook als ik eigenlijk al genoeg heb.
⁓ Ik eet vaak stiekem en heb vooral eetbuien als ik alleen ben.
⁓ Ik schaam me voor mijn eetgedrag.
⁓ Eten brengt me tot rust.
⁓ Ik ben regelmatig op dieet.
⁓ Ik ben vaak kwaad op mezelf omdat ik geen karakter heb.
⁓ Het is bij mij vaak alles of niets, of ik dieet of ik let op niets…
⁓ Als er geen regelmaat zit in mijn maaltijden, heb ik het moeilijker.
⁓ Ik heb het lastig als de zaken niet lopen zoals ik gepland had.
⁓ Ik heb graag dat alles perfect is.
⁓ Ik leg de lat vaak heel hoog.
⁓ Ik heb weinig zelfvertrouwen.
⁓ Wat ik zie in de spiegel, bevalt me niet.
⁓ Ik pieker vaak.
⁓ Ik ben vaak angstig.
⁓ Ik kan soms heel impulsief handelen zonder er goed bij na te
denken.
⁓ Ik neem weinig tijd voor mezelf.
⁓ Ik beweeg weinig.
⁓ Ik slaap slecht of onvoldoende.

‘Maken sommige stellingen iets bij je los? Als je voelt dat bepaalde zinnen een gevoelige snaar raken, dan weet je dat je bij de kern van de zaak bent gekomen. Vaak gaat het bij eten niet om het eten zelf, maar om een onderliggende gevoeligheid, iets dat je misschien niet onder ogen wil zien, een eigenschap die je liever wegduwt (of wegeet) dan ermee geconfronteerd te worden. Misschien worstel je met perfectionisme en veroorzaakt dat die eetdrang, omdat je niet weet hoe je ermee moet omgaan. Het is namelijk veel minder pijnlijk om te eten
dan om een bepaalde gevoeligheid naar boven te laten komen. Drang maskeert emotie.’

Hoe kun je een emotionele eetbui herkennen?

⁓ De zin om iets te eten voelt heel dringend: je wil NU iets eten.
⁓ Je hebt zin in iets specifieks, een appel of een wortel kan je op dat moment niet bekoren.
⁓ De zin om iets te eten komt heel plots op.
⁓ Er is een emotie aan verbonden, bv. een stresserende dag.
⁓ Je eet onbewust, zonder erbij na te denken.
⁓ Je ervaart een ‘foert’-gevoel.
⁓ Je kun niet stoppen met eten.
⁓ Je lijkt de controle over jezelf kwijt te zijn.
⁓ Je voelt je nadien schuldig en boos.

Meer lezen? ‘Help, ik kan het niet laten’ van Trees Peersman (Borgerhoff & Lamberigts, € 22,99)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!