scrollTop top

Lifeskill: zo maak je je los van je telefoon

Lifeskill: zo maak je je los van je telefoon

Begin jij iedere dag met snoozen en ren je vervolgens als een kip zonder kop de deur uit? Kies je nog steeds wijn uit op basis van het mooiste label? Ziet je vensterbank eruit als een plantenkerkhof? En denk je dan weleens: er moeten betere manieren zijn om dit te doen? De Amerikaanse Erin Zammett Ruddy dacht hetzelfde en ontdekte: die zijn er gelukkig ook. Voor haar nieuwe boek 155 Lifeskills sprak ze met verschillende experts en vatte ze hun adviezen samen in eenvoudig te volgen stappen. En wij mogen de komende weken tien van haar Lifeskills met jullie delen. Vandaag: je losmaken van je telefoon.

‘Omdat onze relatie met technologie zo bepalend is voor ons welzijn, biedt Thrive Global een reeks van Microsteps – kleine stapjes, miniem genoeg om haalbaar te zijn, groot genoeg om aantoonbaar verschil te maken – om je los te maken van je telefoon. Mijn favoriet is om je telefoon ’s nachts buiten je

Het stappenplan

  1. Zorg er niet alleen voor dat je ’s nachts je telefoon, tablet en andere apparaten buiten de slaapkamer houdt, maar probeer ook de dag te beginnen zonder direct op je telefoon te kijken. Neem in plaats daarvan de tijd om een paar minuten diep adem te halen en na te denken over wat je die dag wilt doen. Je dag op deze manier beginnen en besluiten heeft effect op alle tussenliggende tijd.
  2. Schakel alle meldingen uit, behalve van contacten voor wie je altijd bereikbaar moet zijn. Hoe vaker je telefoon geluid maakt of trilt, hoe meer je door je telefoon wordt geconditioneerd om cortisol – het stresshormoon – aan te maken.
  3. Bekijk het startscherm van je telefoon met een kritische blik en verwijder overbodige icoontjes om afleiding te beperken. Doe een snelle inventarisatie om te bepalen welke apps je echt snel wilt kunnen openen. Laat alleen de nuttige apps staan en verwijder de snelkoppelingen naar apps die alleen maar tijd en aandacht opslokken.
  4. Stop je telefoon weg als je van en naar je werk reist of voor andere doeleinden op pad bent. Als je onderweg niet met je telefoon bezig bent, zul je veel meer openstaan voor de mensen en gebeurtenissen om je heen, voor je omgeving – het helpt je om je beter bewust te worden van wat je gelukkig maakt.
  5. Neem dagelijks een ‘tech-time-out’ voor een betere focus en minder stress. Plan momenten in waarop je je niet bezighoudt met social media en e-mail, om je ongestoord te kunnen richten op je werkzaamheden, jezelf of je dierbaren.
  6. Plan tijd in voor iets wat belangrijk voor je is – iets buiten je werk om. Of het nu sporten is, naar een museum gaan of bij familie of vrienden op bezoek gaan, doordat je een afspraak met jezelf maakt, wordt het makkelijker je er ook echt aan te houden.
  7. Ook tijdens de maaltijd is het belangrijk je van je telefoon los te maken. Probeer deze Microstep eens: leg, wanneer je samen met vrienden uit eten bent, allemaal je telefoon midden op tafel. Wie het eerste naar zijn telefoon grijpt, betaalt de rekening! Maar ook buiten maaltijden om is het belangrijk om als je samen bent met anderen – met je kinderen, familie, vrienden, zelfs met je collega’s tijdens een vergadering – je niet ook met je telefoon bezig te houden. Je bent er dan veel meer met je aandacht bij en je bent je bewuster van hoe je je tijd gebruikt.

De deskundige

Arianna Huffington is de oprichtster en CEO van Thrive Global, de oprichtster van de Huffington Post en de auteur van vijftien boeken, waaronder Het nieuwe succes en De slaaprevolutie. Het in 2016 gelanceerde Thrive Global heeft zich ontwikkeld tot een vooraanstaand op gedragsverandering gericht techbedrijf met de missie om verandering teweeg te brengen in de manier waarop we werken en leven door de collectieve misvatting aan de kaak te stellen dat een burn-out nu eenmaal de prijs is die we voor succes moeten betalen.

De toelichting

‘Het gaat niet om hoe vaak of hoelang je je precies van je telefoon zou moeten losmaken – het gaat erom dat je in je dagelijks schema tijd inbouwt waarin je je niet met je telefoon bezighoudt, om jezelf op te laden. Jezelf opladen door jezelf los te maken van je telefoon zou net zo vanzelfsprekend en routineus moeten zijn als het op tijd opladen van je telefoon. Het is belangrijk om je telefoon weg te leggen, omdat je je alleen echt verbonden kunt voelen met anderen en vooral met jezelf wanneer je je hebt losgemaakt van de wereld zoals die zich in zijn digitale versie op je scherm aan je toont. Zonder telefoon kun je beter in contact komen met je natuurlijke creativiteit en wijsheid, met de kalme kracht in het hart van de storm. Het helpt stress te verminderen en een burn-out te voorkomen, twee dingen die in onze moderne wereld als een epidemie om zich heen grijpen.’

This image has an empty alt attribute; its file name is 155lifeskills-1614541048.jpg

Meer lezen?
155 Lifeskills van Erin Zammett Ruddy (Volt, € 18,99)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    240.325.068
  • Aantal
    doden
    4.895.274
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.279.869
  • Aantal
    doden
    25.747

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!