De tijd vliegt voorbij en voor je het weet is de werkweek om. Naast werken, probeer je ook je huishouden en sociaal leven draaiende te houden.
In de loop van de week stapelt zich van alles op; je wasmand begint uit te puilen en overal liggen kranten, kinderspeelgoed en slingeren vieze sokken van je partner. Tijd om op te ruimen dus!
Maar hoe pak je dat aan? Want het is een waarheid als een koe: een opgeruimd huis geeft een opgeruimd hoofd. Wij bieden je 7 meteen bruikbare tips!
Tip 1: Less is more
De consumptiemaatschappij viert hoogtij, het lijkt elke dag wel een andere uitverkoop, black Friday of stuntweek. Maar de spullen die je echt gebruikt of nodig hebt zijn vaak op twee handen te tellen.
Wees streng en eerlijk en schrap al het overbodige uit je leefruimte. Je kan wel van alles vast blijven houden, maar daar word je niet gelukkiger van. Juist het loslaten geeft je ruimte, zowel in je huis als in je hoofd.
Dat betekent niet dat er geen sfeer mag hangen in huis met een kaarsje of een vaas bloemen, maar dat wat niet gebruikt wordt, mag de deur uit.
Tip 2: Reclame
Probeer waar mogelijk ook reclames te vermijden, of dit nu folders zijn op de mat, commercials op de buis…
Reclames geven je het gevoel dat je dingen mist in je leven en dat je die moet aanvullen door iets te kopen. Kortom: ze wakkeren de koopdrift aan.
Wanneer je eenmaal iets hebt aangeschaft, zal dat gevoel wellicht snel opnieuw de kop op duiken. Geef er niet aan toe en doe even iets anders: sporten of een bezoekje aan je grootouders.
Tip 3: Kleding
Wanneer je in een huishouden met meerdere personen woont, bijvoorbeeld een partner en twee kinderen, dan kan je huis wel eens een soort wasserette en kledingzaak lijken: stapels schone was én bergen vieze.
Laat ieder zijn eigen schone was in de kast leggen en meehelpen met de was. Dat is opvoedkundig verantwoord en geeft een opgeruimd resultaat!
Tip 4: Vaste plek
Het is vanzelfsprekend dat jassen aan de kapstok moeten en boeken in de boekenkast, maar waar je specerijen staan of je schoonmaakmiddelen, dat bepaal jij gewoon.
Wat jij logisch of prettig vindt, is een keuze die een ander niet voor je kan maken. Hou je wel aan de vaste plekken die je uitkiest. Als je je sleutels bijvoorbeeld graag in het sleutelrekje achter de woonkamerdeur hangt, doe dit dan altijd. Juist door die continuïteit en structuur krijgt alles een vaste plek in je huis en in je hoofd.
Tip 5: Omarm de chaos
Soms ligt er overal speelgoed of staan er nog pannen van gisteren… Wees daarin niet te dwangmatig en laat gerust eens de controle vieren.
Je kan ook gewoon af en toe die rommel eens omarmen. Soms is het leven een chaos!
Tip 6: Uitmesten
Neem een paar keer per jaar een weekend of week de tijd om alles eens goed uit te mesten. Ga alle kasten en lades af en bedenk of de spullen die zich erin verscholen houden nog wel relevant voor jou zijn.
Een bekende schoonmaaksessie is de voorjaarsschoonmaak, als het zonnetje weer wat meer gaat schijnen en de koude dagen voorbij zijn.
Het is fijn om dit meer dan een keer per jaar te doen, omdat je in een jaar al gauw weer bergen erbij kan verzamelen, die je eigenlijk niet nodig hebt.
Wellicht zijn die bokshandschoenen van jaren geleden wel erg prettig, maar heb je inmiddels een nieuwe hobby opgepakt. Dan kan je ze bewaren tot je wel weer wil gaan boksen of je schuift ze door.
Tip 7: Maak een ander blij
Over doorschuiven gesproken, het kan wel zo zijn dat je na het uitmesten met een flinke berg afgedankte spullen komt te zitten.
Hier kan je verschillende dingen mee doen. Je kan proberen er nog wat aan te verdienen door het online of offline verder te verkopen. Dit kan via diverse fora of verkoopsites.
Mocht je daar geen zin in hebben en je wil het dumpen, kan je het natuurlijk op de wekelijkse grofvuil-dag buiten zetten.
Veel leuker en duurzamer is echter wanneer je het naar een kringloopwinkel of weggeefwinkel brengt. Dan is het bij jou opgeruimd en heb je er ook nog een ander blij mee weten te maken. Dubbele winst!