scrollTop top

WAPEN JE TEGEN DE WINTER Eet je winterklaar met de tips van diëtist Michaël Sels

WAPEN JE TEGEN DE WINTER Eet je winterklaar met de tips van diëtist Michaël Sels

De winter is het seizoen waarin we het vaak moeilijker hebben om fysiek en mentaal op scherp te staan. De zetel wordt onze tweede thuis, comfort food smaakt des te beter en we besteden net wat minder aandacht aan huid en haar. Klinkt dat bekend? Met de tips en tricks van onze experts trap je deze keer niet in dezelfde val. Vandaag: eet je winterklaar!

In de winter is het ook belangrijk dat we onze weerstand op peil houden met de juiste voeding. Je zou kunnen zeggen dat groenten en fruit deel uitmaken van de zogenaamde superfoods. Waarom we net die twee voedingsmiddelen vaker moeten eten, legt Michaël Sels, hoofddiëtist van UZ Antwerpen, uit.

Groenten en fruit

‘Als we zien dat maar 5% van de Belgen aan de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag komt en slechts 10% aan die voor fruit, dan moet de focus écht liggen op plantaardige voeding. Zeker tijdens de winter kunnen groenten en fruit immers zorgen voor een lager risico op ziektes. Genoeg van beide eten heeft twee grote effecten. Enerzijds krijg je veel vitaminen binnen. Anderzijds eet je zo ook minder ongezond. Daardoor is het een goede strategie om je gezondheid te verbeteren. We zien dat mensen het vooral tijdens de winter moeilijk vinden om aan die aanbevolen hoeveelheid van 500 gram groenten en fruit te komen. Voor groenten is het aanbod vaak wat eenzijdig, mensen eten minder rauwkost … Een praktische tip die ik geef: probeer bij twee maaltijden per dag groenten te eten. Voor je avondmaal zou dat geen al te groot probleem mogen zijn. Bij de lunch kun je door een paar aanpassingen ook meer groenten integreren. Neem bijvoorbeeld soep mee naar het werk, of een stukje quiche of een salade. Zelf maak ik vaak groentespreads, die ik dan bij een broodmaaltijd eet.’

Alles mag

‘Voedingsmiddelen verbieden tijdens de winter is geen goed idee. Het is al lang geweten dat we eigenlijk wat minder toegevoegde suikers en ongezonde vetten moeten eten. Maar ik motiveer mensen liever door te zeggen dat ze meer goéde dingen moeten eten. Daardoor zullen ze automatisch minder slechte dingen eten. In de wintermaanden eten we ook vaak wat zwaardere kost. Probeer eens om je groenten onder je kaassaus te mengen. Op die manier halveer je de hoeveelheid zware kaas en krijg je meer vitamines binnen.’

Kwaliteit boven kwantiteit

‘In de winter is het slechter weer en zitten we vaker binnen. Een leuke bezigheid is dan koekjes of andere zoetigheden bakken. Ook daar kun je proberen om groenten en fruit te integreren. Maak bijvoorbeeld een worteltaart. In december eten we – onder andere door Sinterklaas en Kerstmis – meer suiker. Begin niet maanden op voorhand al dat lekkers in huis te halen. Kies voor écht lekkere speculaas en chocolade, en geniet daar dan ook van. Het kan zijn dat mensen tijdens de winterminder water drinken, da’s ook normaal. We hebben vaak minder dorst omdat het niet zo warm is, maar we hebben wél degelijk even veel water nodig als in de lente en de zomer. Als richtlijn kun je 20 tot 25 milliliter water per kilo lichaamsgewicht nemen.’

Vitamine D

‘Vitamine D is natuurlijk altijd zinvol tijdens de winter. Daarom kun je kiezen voor voedingsmiddelen die verrijkt zijn met vitamine D, zoals margarine.’


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    365.677.829
  • Aantal
    doden
    5.633.556
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    3.007.724
  • Aantal
    doden
    28.938

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!