scrollTop top

Back to work: 9 tips om stress te vermijden

Back to work: 9 tips om stress te vermijden

Kantoren worden terug drukker, treinen voller en files langer: het einde van het telewerk-tijdperk lijkt aangebroken. Kijk jij op tegen jouw terugkeer naar kantoor? Met deze negen tips van carrièrecoach Hélène Feuillat vermijd je stress!

1. Goede afspraken maken goede vrienden collega’s

‘De coronacrisis zorgde ervoor dat de grens tussen werk en privé vervaagde. Door te telewerken kregen veel werknemers meer vrijheid en tijd, de grootste angst die vandaag leeft is om die terug te verliezen. Heel veel hangt af van het maken van de juiste afspraken. Niet alleen op bedrijfsniveau, maar ook binnen kleinere teams. Bespreek met je leidinggevende wanneer je op het werk verwacht wordt. Wil hij of zij dat je er bent op vaste dagen? Of hangt het af van eventuele vergaderingen? Duidelijke afspraken zorgen ervoor dat je je work-lifebalance kunt behouden.’

2. Leer nee te zeggen

‘September is het perfecte moment om ook met jezelf nieuwe afspraken te maken. Leer bijvoorbeeld wat vaker ‘neen’ te zeggen. Een meeting om 8u ’s ochtends? Dat kon toen je van thuis uit werkte, maar nu je je kinderen naar school moet brengen, is het niet meer haalbaar. Zeg dat op een respectvolle manier. ‘Ik heb jouw uitnodiging voor die meeting om 8u gezien, maar dat gaat voor mij niet lukken. Ik kan voor 9u geen afspraken inplannen.’ Je hoeft je daarvoor ook niet te excuseren.’ 

3. Multitasken is not done

‘Multitasken blijft een grote valkuil, vooral voor taken die focus vereisen. Als je je auto parkeert op een kleine parkeerplaats, zet je automatisch ook je radio stiller. Waarom? Omdat ons brein het niet aankan dat we tegelijkertijd parkeren én naar de radio luisteren. Leer dus om efficiënter om te gaan met je tijd. Plan taken die een zekere focus vereisen in en werk ze af voor je aan iets anders begint.’ 

4. Ademen en sporten

‘Als je stress voelt op het werk, dan is er maar één manier om je hartslag terug naar beneden te halen: bewust en rustig ademhalen. Ten tweede – en dat is ook wetenschappelijk bewezen – moeten we allemaal wat meer sporten en bewegen. Misschien heeft COVID-19 jou ook doen inzien dat een half uurtje wandelen al kan helpen? Tegenwoordig vind je op verschillende yogaplatformen ook heel veel korte online lesjes. Gebruik die om op het werk weer even helemaal zen te worden.’

5. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

‘Jezelf goed kennen en weten wanneer je het meest efficiënt bent, is belangrijk om je werk goed te doen. Plan je taken en dagindeling daar ook naar. Ben je bijvoorbeeld een ochtendmens? Dan is het geen goed idee om ’s avonds nog twee uur lang door te werken.’ 

6. Een goede nachtrust

‘Iets waar we volgens mij meer belang aan moeten hechten, is de kwaliteit van onze slaap. Tijdens de crisis moesten we plots niet meer om zes uur in de auto zitten en konden we langer slapen. Dat we nu terug meer onderweg zijn naar het werk, is vermoeiend. Ga daarom op tijd slapen en bouw je slaaproutine weer op. Begin met elke dag je wekker een kwartiertje vroeger te zetten. Stress wordt heel snel verhoogd door een slechte nachtrust. Maak dus gezonde keuzes voor jezelf.’ 

7. Me-time

‘Probeer jezelf vaker op één te zetten. Maak tijd vrij in je agenda om over jezelf en je toekomst na te denken. Waar zie je jezelf binnen vijf jaar? Wat heb je nodig om die wens te vervullen? Welke opleidingen kan je volgen? Welke boeken wil je lezen? Plan dus voldoende tijd in voor jezelf.’

8. Houd werk en privé gescheiden

‘Hoe sterk jij werk en privé gescheiden wilt houden, is heel persoonlijk. Maak voor jezelf eerst uit hoe belangrijk die scheiding voor jou is. Volgens mij is daar nog een generationeel verschil in en kunnen jongere mensen die blend veel beter aan. Daarnaast hangt veel af van hoe je privéleven eruit ziet. Heb je bijvoorbeeld kinderen? Hoeveel slaap heb je nodig? Heb je belangrijke deadlines? Dan is het zeker oké af en toe wat langer door te werken. Maar dat moet wel altijd een uitzondering blijven. Werk je iedere avond nog uren door, dan is er toch wel een probleem. Noteer eerst voor jezelf enkele regels en respecteer die dan ook.’

9. Reflecteren kun je leren

‘Noteer voor jezelf hoe je in een stresssituatie terecht bent gekomen. Niet alleen in je hoofd, maar ook op papier. Ik gebruik heel graag de GDD-tool. Stel jezelf iedere vrijdag drie vragen: Wat was goed aan deze week (Good)? Wat ging er moeilijker (Difficult)? En wat kan er volgende week anders (Different)? Zo kun de week nadien bewuster starten. Bekijk na een aantal weken eens of er geen patroon in te vinden is. Want als je zegt: ‘Ik heb stress’, wat houdt dan dan juist in? De grootste valkuil is het veralgemenen. Door op deze vragen te antwoorden, geef je jezelf wat meer context en is het ook gemakkelijker om oplossingen te vinden.’ 

Hélène Feuillat is carrièrecoach en geeft softskillstrainingen in een werkgerelateerde context. Meer info op helenefeuillat.com.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    229.227.642
  • Aantal
    doden
    4.706.115
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.226.682
  • Aantal
    doden
    25.524

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!