Een goed prioriteitenlijstje maken: zo pak je het aan

Prioriteitenlijstje maken

Lijstjes helpen je om overzicht te bewaren over alles wat je nog te doen hebt. Maar een efficiënte to-dolijst opstellen, die niet voor spanning maar rust in je hoofd zorgt, vereist een goede aanpak.

Zo moet je lijstje je ook helpen bij het stellen van je prioriteiten. Alleen zo maakt het je gelukkig. Onderstaande zeven tips helpen je bij het maken van een to-dolijst die je hoofd vrijmaakt.

1. Ochtendstond heeft goud in de mond

Zet de taken die je echt niet uit het oog mag verliezen bovenaan je lijstje en rond die ook zo snel mogelijk af. ‘s Ochtends ben je het meest actief, ook al voelt dat niet zo.

2. Micropauzes

Geef un-thinking een plekje op je prioriteitenlijstje. Ons hoofd doet erg nuttig werk als we onze hersenen wat rust geven zonder ze te overladen met input. Op het werk kan dat aan de hand van micropauzes. Vijf minuten per uur is al voldoende. Wandel naar de koffieautomaat, doe een babbeltje met een collega of sluit gewoon even de ogen.

3. Logica

Maak geen ellenlange lijst waar je geen beginnen aan ziet. Je kan dit vermijden door bij elke to do een tijdinschatting te zetten. Als je merkt dat je twaalf uren tijd nodig hebt om je lijstje af te ronden, dan weet je dat je een aantal zaken moet schrappen. Een te lang, onrealistisch to-dolijstje geeft je het gevoel dat je faalt. Leg de lat niet te hoog. Het is leuker om iets te kunnen afvinken dat aanvankelijk niet op je planning stond.

4. Structuur

Groepeer gelijkaardige taken en werk ze samen af. Probeer een duidelijke structuur in je lijstje te steken. Dat helpt om zaken verwerkbaar te maken. Trek bijvoorbeeld een halfuurtje uit om al je telefoontjes in één keer te plegen. Van de hak op de tak springen zorgt voor chaos in je hoofd.

5. Extra lijstje

Maak een aparte lijst met zaken die je binnenkort eens wil doen maar nu nog geen prioriteit zijn. Wanneer je merkt dat je een minder drukke dag voor de boeg hebt, neem je taken van dit lijstje over op je to-dolijst. Hou het wel bij deze twee lijsten.

6. Overzicht

Werk je to-dolijst voortdurend bij. Heb je een taak afgerond? Schrap die dan ook onmiddellijk. Zo bewaar je een duidelijk overzicht en kan je doorheen de dag je lijstje bijsturen. Taken afvinken geeft je een gelukzalig gevoel en werkt motiverend.

7. Neem je tijd

Neem geen genoegen met een lijstje dat met haken en ogen aan elkaar hangt. Als je dan toch beslist een to-dolijst te maken, dan moet het ook volledig zijn. Schrijf ook zeker alle kleine dingen op, want als je zes keer een kleine taak van tien minuten moet uitvoeren, dan neemt dat uiteindelijk ook een uur in beslag.

Sowieso is een to-dolijstje bijna niet meer weg te denken uit onze drukke maatschappij. Het blijft natuurlijk belangrijk om af en toe stil te staan bij hoe je je voelt. Ben je in balans, zit je in de gevarenzone of ben je overbelast? Deze test wijst het uit in een paar minuten.