scrollTop top

Yin en yang: zo houd jij je mannelijke én vrouwelijke energie in evenwicht

Yin en yang: zo houd jij je mannelijke én vrouwelijke energie in evenwicht

Anno 2022 is the sky the limit. Als vrouw hebben we even veel recht op een plek aan de top. We krijgen én nemen kansen die 50 jaar geleden ondenkbaar waren. ‘Iets waarvoor we hard gestreden hebben’, zegt therapeute Lieve Van Weddingen. ‘Maar er is ook een schaduwkant. Heel wat vrouwen – en ook mannen, trouwens – lopen ongelukkig rond. We lijken met z’n allen de weg kwijt.

Heb je al eens van yin en yang gehoord? Lieve Van Weddingen bekijkt de verwarring in onze maatschappij graag vanuit een energetische bril. ‘We worden allemaal geboren met mannelijke en vrouwelijke energie in ons’, legt ze uit. ‘Mannelijke energie, ook wel yang genoemd, staat voor daadkracht, doelgerichtheid, initiatief, controle … Vrouwelijke energie – yin – is soepel en gaat over vertrouwen, overgave en intuïtie.’

‘Wat ik zie gebeuren is dat heel wat vrouwen én mannen te veel doorschieten in het ene of het andere. De laatste decennia werden mannen erg aangemoedigd om ‘de nieuwe man’ te worden: over hun gevoelens te praten, te stofzuigen, voor de kinderen te zorgen, mee naar de zwangerschapsyoga te gaan … Het ontwikkelen van die yin-kant is belangrijk, maar een disbalans botst met hun natuurlijke nood aan mannelijke energie.’

‘Bij vrouwen zie ik vaak iets gelijkaardigs gebeuren. Ze zijn verhard, lopen letterlijk én figuurlijk geconstipeerd en gefrustreerd rond. Ze surfen te veel op hun mannelijke energie, waardoor zachtheid geen plaats meer krijgt en hun hart op slot gaat. Dat klinkt misschien erg veralgemenend, maar ik geloof dat het vaak realiteit is.’

‘In relaties hebben vrouwen dikwijls de touwtjes in handen. Zij houden het gezin draaiende, organiseren de verjaardagsfeestjes, terwijl hun mannen volgen (en de taart bij de bakker afhalen). Maar eerlijk? Dat is niet waarvoor we gemaakt zijn. Om in ons volle potentieel te staan, hebben we mannelijke én vrouwelijke energie nodig, zonder door te slaan in het ene of het andere, wat vandaag vaak gebeurt. Onze huidige aanpak maakt verbinding moeilijk. We moeten weer beseffen dat vrouwelijkheid iets heel krachtigs is.’

Lakens in de war

Dat we massaal de weg kwijt zijn, vindt Van Weddingen niet zo gek. ‘In onze maatschappij krijgt het relationele en sensitieve weinig aandacht. Ratio en wetenschap wegen – zeker in deze tijden- zwaar door. Overanalyseren wordt sterk bejubeld. Hoewel analyseren een handige strategie is – door weg te gaan van wat je voelt, ervaar je minder pijn – ga je zo aan de essentie voorbij. Emoties zijn nodig om voluit te kunnen leven.’

Dat laat zich ook tussen de lakens voelen. ‘We zitten zo in ons hoofd dat we het contact met ons lichaam kwijt zijn. Dat klinkt misschien wat vaag, maar ik bedoel daarmee dat we de sensaties in ons lichaam niet meer goed voelen: pijn en ongemak, maar ook euforie, tintelingen, vlinders in de buik, seksuele opwinding … Voor seksualiteit is het belangrijk dat vrouwen zich in vol vertrouwen kunnen overgeven. Dat is een fysiologische noodzaak. Enkel zo wordt de vulva zacht en soepel (en doet penetratie geen pijn). Net zoals yangenergie voor mannen cruciaal is om een erectie te krijgen. Maar in alle verwarring voelen vrouwen zich gespannen en kunnen ze zich in bed niet overgeven. En mannen? Die weten ook niet meer hoe ze het moeten aanpakken … Probeer zo maar eens seks te hebben. Om te vrijen moet je goed kunnen voelen wat je lichaam nodig heeft en in contact zijn met wie je bent.’

Bewustzijn als eerste stap

Weer dichter bij onszelf én elkaar komen, gebeurt niet vanzelf. Je zult de handen uit de mouwen moeten steken. Letterlijk en figuurlijk. ‘Bewustwording is een eerste belangrijke stap. Het heeft geen zin om je seksleven te willen opkrikken zonder eerst met jezelf aan de slag te gaan. Ik zeg weleens dat vrouwen amper voelen waar hun dikke teen ligt. Probeer je dan maar eens te focussen op je clitoris. Het is noodzakelijk dat je elke centimeter van je lichaam gaat herontdekken. Door weer contact te maken met je lichaam zul je merken dat er emoties naar boven kunnen komen. Dat is goed, want door emoties te lossen, ontstaat er meer vrijheid en speelsheid, en minder kramp.’

Het contact met je lichaam herstellen vraagt tijd en oefening. ‘Enkele sessies emotioneel lichaamswerk kunnen zinvol zijn, maar je kunt zelf ook heel wat doen. Je hebt er vertraging voor nodig: tijd alleen doorbrengen, ver weg van computerschermen en smartphones.’ ‘Daar heb ik de tijd niet voor’, is geen excuus. ‘Een dag bevat zoveel kleine, verloren momenten die je zinvoller kunt benutten. Maar je moet het doen en daar zit vaak de moeilijkheid. Mensen geloven er niet in, hebben geen zin om eraan te beginnen of houden het niet vol …’

Waarom voelen belangrijk is

Heeft het zin om te voelen als je pijn niet op te lossen valt? ‘Die vraag krijg ik vaak’, zegt Van Weddingen. ‘Het punt is dat je dingen blijft voelen omdat ze nog in je systeem zitten. Hoe meer je durft te voelen wat er is, hoe minder er op den duur overblijft. Zie het als een doos, waarin al je ervaringen – leuke, maar ook minder leuke dingen en zelfs trauma’s – zitten. In het beste geval ben je in staat om je emoties te beleven en voel je je gedragen door een veilig netwerk zodat je gevoelens kunnen wegvloeien.’

‘De realiteit is vaak minder ideaal. Emoties worden opgepot. Ze gaan schimmelen en korsten, met alle gevolgen van dien: mensen geraken vastgeroest, opgebrand of depressief.’ Professionele hulp kan dan zeker zinvol zijn. ‘Praattherapie is vaak een eerste startpunt en kan voor inzichten zorgen. Maar met praten alleen geraakt die doos niet leeg. Ik geloof erg in lichaamsgerichte therapie. Die gaat schudden met de doos, waardoor brokstukken loskomen en oud verdriet naar boven komt. Net zoals bij een fles vers fruitsap moet je schudden om het bezinksel op de bodem los te maken. Lichaamswerk brengt mensen weer in hun lichaam en dat is precies waar ze moeten zijn om oude emoties veilig aan te pakken. Het zet je lichamelijk in beweging, letterlijk én figuurlijk. Dat gebeurt vaak heel subtiel. Ik denk bijvoorbeeld aan een streeloefening, waarbij ik vraag om jezelf over je kleding te strelen. Nadien vraag ik om hetzelfde te doen, maar dan zoals je door een ander aangeraakt zou willen worden. Op dat moment gebeurt er altijd iets. De manier waarop we onszelf aanraken is vaak vluchtig en zonder aandacht, terwijl we net willen dat het sensitief en liefdevol gebeurt. Zo’n oefening kan heel wat emoties bovenbrengen. Het lijfelijk gaan voelen is volgens mij cruciaal om oud zeer naar buiten te brengen. Hoe vaker je dat doet, hoe meer die doos leeggeraakt en je verlost geraakt van kwetsuren, pijn, angst … Er ontstaat vrije ruimte waardoor het licht binnen kan en mensen weer gaan stralen. Het lichaam is een fantastische ingangspoort en biedt heel veel mogelijkheden. Veel meer dan enkel praten.’

Tips om je bewust te worden van jezelf

‘Begin je dag voortaan op een rustige manier. Het heeft geen zin om uit je bed te springen, als een kip zonder kop je ding te doen en ’s avonds uitgeteld in de zetel te ploffen. Dat ‘onbewuste’ scenario willen we net vermijden. Zet je wekker simpelweg tien minuten vroeger, blijf nog even in je bed liggen en check hoe het met je gaat. Emotioneel, maar ook fysiek. Waar voel je pijntjes? Spanning? Rust? Neem daar vijf minuten voor en doe nadien wat ademwerk. Dat kan heel simpel zijn. Ik pas graag de 4-7-8 ademhaling toe. Adem vier tellen in, hou zeven tellen vast en adem in acht tellen weer uit. Na enkele minuten sta je gegarandeerd in een heel andere modus op. Ademen is een krachtige tool om meer contact te maken met je lichaam en zo ook met je emoties. We ademen vaak te kort en te hoog. Probeer op kleine momentjes – in de file, in de wachtzaal van de dokter, tijdens een vergadering … – bewuster en dieper te ademen.’

Ook je ochtenddouche is een ideaal oefenmoment. ‘Raak ieder stukje van je lichaam zachtjes aan en maak je lijf wakker met milde klopjes. Het is verleidelijk om tijdens het douchen al je to do’s te overlopen. Vaak kruipen er zelfs anderen mee onder de douche, omdat je in gedachten al bij dat belangrijke gesprek van later bent. Train in de aandacht bij jezelf houden en maak van die vijf minuten onder de douche een kwalitatief moment.’

Hoe breng jij je lunchpauze door? ‘In thuiswerktijden acht ik de kans klein dat je rustig aan tafel gaat zitten, zonder laptop of smartphone in de buurt. Jammer, want zo neem je overdag geen tijd voor een cooldown. Die babbeltjes met collega’s in de refter zijn eigenlijk heel waardevol. Maak er ook thuis een punt van om ‘s middags wat gas terug te nemen. Haal een frisse neus en voel hoe het met je gesteld is.’

De avond is voor velen het enige moment van de dag dat ze in alle rust denken door te komen. ‘Ik vrees dat het er dikwijls wat droevig uitziet: uitgeteld voor de tv met een zak chips in de hand. Ik vind het heel belangrijk om ‘s avonds een kwartier, of liever een halfuur, tot jezelf te komen. Zet je ergens neer, zonder afleiding, en voel wat er binnenin leeft. Hoe was je dag? Hoe voelt je lichaam? Ervaar je spanning? Misschien kan je partner je masseren. Of geef jezelf een voetmassage.’

Ga op de grond liggen. ‘Wie mijn boek Roofdier las, weet dat het hoofdpersonage zich vaak op de grond legt. Dat is eigenlijk een heel makkelijke manier van mediteren. Mensen denken vaak dat mediteren moeilijk is, dat je in volle rust moet zijn, ver weg van iedere afleiding… Maar daar draait het niet om. Meditatie betekent voor mij in het moment komen. Op de grond liggen is helend. Je bent letterlijk gegrond met de aarde en voelt het kloppen van je hart en je ademhaling veel beter. Kijk wat er gebeurt. Ik hoor weleens dat het onrustig maakt. Maar je wordt niet onrustig van te gaan liggen. Je voelt de onrust die er eigenlijk altijd al was. Een belangrijke nuance.’

De rode draad in het verhaal? Dat je bereid bent om tot jezelf te komen. ‘Dat je volcontinu de reflex hebt om naar binnen te gaan. Ben ik aanwezig in mijn leven? Welke emotie speelt er? Mogen mijn gevoelens zich ontvouwen of ga ik ze overanalyseren – ‘dat komt door die ruzie’ – en wegduwen? Zolang je niet bereid bent om te voelen wat er speelt en je emoties gewoon te laten zijn, zonder ze te analyseren, heeft wat je ook probeert geen zin. Of je nu ademt, mediteert of op de grond ligt.’

Meer info? lievevanweddingen.be


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!