Gescheurde meniscus: Symptomen & Herstel

gescheurde-meniscus-symptomen-herstel.jpg

Een gescheurde meniscus, wat zijn de symptomen en hoe kun je revalideren? Alvorens we je daarop een antwoord geven is het eerst en vooral belangrijk te weten wat je meniscus juist is.

Wat is een meniscus?

De meniscussen zijn twee schijfjes van kraakbeen die zich in het kniegewricht bevinden. De schijfjes hebben de vorm van een halve cirkel en bevinden zich direct tussen het dijbeen en het scheenbeen, rondom de knieschijf. Van de meniscussen bevindt zich één aan de binnenkant van de knie en één aan buitenkant. Het kraakbeen van de meniscus zorgt ervoor dat de knie soepel kan bewegen.

Gescheurde meniscus: Symptomen

Bij zware fysieke inspanning, bijvoorbeeld tijdens het sporten, kan de meniscus scheuren. Meestal gebeurt dit wanneer uw knie abrupt een krachtige draai moet maken, maar er kan ook sprake zijn van slijtage. Wanneer er sprake is van een gescheurde meniscus, voelt u dit direct. U voelt dan een felle pijnscheut die zich concentreert aan de zijkant van de knie. Kort daarna zal de knie door de toevoer van vocht langzaamaan op gaan zwellen, wat nog meer pijn op kan leveren. In sommige gevallen kan een deel van de meniscus klem komen de zitten in het gewricht.

De knie gaat dan ‘op slot’, waardoor u hem niet meer kunt strekken of buigen. Vaak merkt u dit meteen, maar deze complicatie kan ook later optreden. Het is vaak moeilijk om direct na de scheuring vast te stellen welke delen van de knie precies beschadigd zijn. Na een week wordt het makkelijker om de knie te onderzoeken. Soms is er naast een gescheurde meniscus ook sprake van schade aan de kniebanden.

Revalideren met een Gescheurde meniscus

Gelukkig neemt de pijn na de eerste scheuring meestal snel af. Als ook de zwelling mee blijkt te vallen, is het aan te raden om zo snel mogelijk weer te beginnen met bewegen. Hoe eerder het kniegewricht eraan went de oude functies weer op te pakken, des te sneller zal het revalidatieproces verlopen. Neem wel de nodige rust en ga niet over uw pijngrens heen. Andere maatregelen die u kunt nemen om het herstel te bevorderen zijn:

  • Krukken aanschaffen.
  • Koelen met ‘icepacks’. Hierdoor vermindert de pijn, al is nog niet wetenschappelijk aangetoond dat het ook daadwerkelijk het herstel bevordert.
  • Fysieke oefeningen doen. Hiermee voorkomt u dat de bovenbeenspier, ook wel ‘quadriceps’ genoemd, verzwakt. De volgende oefening richt zich specifiek op deze bovenbeenspier:
  • Ga op de bank liggen en probeer uw benen te strekken. Til de gestrekte benen om beurten een klein stukje op. Als dit goed gaat, til dan uw voet op en krom uw tenen richting te knie. De voorste bovenbeenspier zal zich dan aanspannen. Doe dit zo’n 10 seconden en ontspan dan 10 seconden. Herhaal dit ten minste 10 keer en doe de oefening 3 of 4 keer per dag.
  • Wanneer u erg veel pijn heeft, kan paracetamol uitkomst bieden. Slik de tabletten van 1000 milligram viermaal per dag over de periode van één of twee weken.
  • Indien paracetamol de pijn onvoldoende bestrijdt, kan uw huisarts of fysiotherapeut andere pijnstillers voorschrijven, zoals ibuprofen, diclofenac of naproxen. Dit zijn zogenaamde NSAID’s (non-steroidal anti-inflammatory drugs). Deze NSAID’s zijn echter niet voor iedereen geschikt. Als u maag-darmklachten, hart- en vaatziekten of nierproblemen heeft, of als u boven de 60 bent, kunnen er onaangename bijwerkingen optreden. Sommige mensen zijn ook allergisch voor dit type medicijn. Raadpleeg altijd een huisarts, fysiotherapeut of apotheker als u NSAID’s of andere sterkere medicijnen wilt gebruiken.

Gescheurde meniscus: Prognose

In de meeste gevallen herstelt een gescheurde meniscus na een maand of drie vanzelf en is nader medisch onderzoek niet nodig. Het is wel raadzaam om na de eerste week bij een arts langs te gaan om de controleren of er verdere complicaties zijn opgetreden. Omdat de pijn en de zwelling dan al flink zijn afgenomen, kan de dokter er beter naar kijken. Probeer ook zo snel mogelijk weer te gaan bewegen, om zo uw knie snel weer in optimale conditie te krijgen. In sommige gevallen kan het herstel langer duren. Bepaalde klachten kunnen dan terugkomen. De knie kan dan bijvoorbeeld plotseling ‘op slot’ gaan wanneer uw probeert te buigen of te strekken.

Meestal kunt u de knie weer ‘los’ krijgen door even uit te rusten of het been losjes te laten bungelen. Als uw knie toch op slot blijft zitten, of uw knie blijft pijnlijk en dik tijdens het sporten, ga dan langs bij uw huisarts. Hij of zij zal uw knie dan nader onderzoeken en zal indien nodig doorverwijzen naar een orthopedisch chirurg. Een orthopedisch chirurg kan via een kijkoperatie nagaan of de meniscus gehecht moet worden. In uitzonderlijke gevallen is dit niet meer mogelijk en moet de meniscus geheel of gedeeltelijk worden verwijderd.