Deze app kan aan uw hoest herkennen of u Covid-19 heeft
Onderzoekers van Essex University hebben een app ontwikkeld die bijzonder nauwkeurig kan nagaan of u Covid-19 heeft. De app analyseert daarvoor het geluid van...
Inhoud
Iedereen voelt zich wel eens boos. Je hebt ruzie met je partner, er gaat iets mis op je werk of je hebt gewoon een pechdag en het zit allemaal niet mee: allemaal situaties waarin je boos kunt worden. Het is niet vreemd om af en toe boos te zijn, maar het is wel vervelend en bovendien abnormaal als je je regelmatig boos voelt en hier niet goed mee om kunt gaan.
Ben jij zelf regelmatig boos of heb je iemand in je directe omgeving die niet goed met zijn of haar boosheid om kan gaan? Lees dan in dit artikel wat je kunt doen om met je eigen boosheid om te gaan en wat je kunt doen als iemand in je omgeving vaak boos wordt.
Mensen die vaak boos zijn, weten dit wel van zichzelf. Daarnaast weten ze niet alleen van zichzelf dat ze moeite hebben hun boosheid te beheersen, maar vinden ze het ook erg vervelend als ze (weer) uit hun slof schieten. Wil jij iets aan je eigen boosheid doen? Dan kan dit met onderstaande tips.
Misschien kun je jouw eigen woede prima beheersen, maar merk je dat iemand in je omgeving hier meer moeite mee heeft. Zeker als je veel met deze persoon te maken hebt, bijvoorbeeld omdat jullie samen in hetzelfde huis wonen, kan dit lastig zijn. In onderstaande tips lees je hoe je met de boosheid van een ander om kan gaan, zodat je weet wat je moet doen als de persoon in kwestie boos wordt.
Verdiep je in de oorzaak van het gedrag van de ander. Probeer je af te vragen waarom hij of zij boos is geworden. Dit kan komen door de volgende oorzaken:
Wat de oorzaak van de boosheid ook is, door hier eens over na te denken heb je meer begrip voor je gesprekspartner en dit maakt het gemakkelijker om het samen uit te praten.
Ga nooit mee in de negatieve en boze toon van de ander. Het is moeilijk, maar als je gesprekspartner begint te schreeuwen, verwijten gaat maken of gaat snauwen moet je hier eigenlijk niet aan mee doen. Blijf rustig en kalm en de ruzie loopt in ieder geval niet uit de hand.
Ga in gesprek op een opbouwende manier. Vertel niet alleen wat je zo vervelend vindt aan de situatie, maar ook wat er wel goed gaat. Geef niet alleen feedback, maar ook complimenten. De feedback die je wel geeft, geef je altijd op een positieve en constructieve manier. Zeg dus niet “je moet wat vaker meehelpen in huis!”, maar zeg “ik vind het heel goed dat je de afwas hebt gedaan, maar ik zou het ook fijn vinden als je een keer kan stofzuigen”.
Onderzoekers van Essex University hebben een app ontwikkeld die bijzonder nauwkeurig kan nagaan of u Covid-19 heeft. De app analyseert daarvoor het geluid van...
Een podcast met o.a. sportarts Ruben De Gendt en diëtiste Julie Raekelboom
Een podcast met o.a. Nina Mouton,
de schrijfster van het boek
Een podcast met o.a. fervente vasters Dr. Servaas Bingé en Pieter Loridon