Vol hoofd: wat te doen om rust terug te krijgen?

Vrouw die het druk heeft

Elke dag worden we blootgesteld aan duizenden prikkels. We rennen van hot naar her in een poging om alle zaken op ons to do-lijstje te kunnen afvinken, niet alleen op het werk, maar ook in ons privéleven. Wanneer we dan ‘s avonds na een drukke dag thuiskomen en eindelijk wat tijd hebben om te relaxen, blijven de radertjes in onze hersenen dikwijls volop doordraaien.

Heb jij te veel aan je hoofd? Doe de test!

Je hebt het zeker en vast al eens meegemaakt: je bent doodmoe, maar je kan de slaap niet vatten omdat je ligt te piekeren en de gebeurtenissen van de voorbije dag zich voor je ogen afspelen. In onze drukke samenleving, waarin we vaak constant beschikbaar (moeten) zijn en onszelf wel eens voorbij hollen, wordt het steeds moeilijker om ons hoofd leeg te maken. Toch is rust in je hoofd belangrijk om mentaal sterk en gezond te blijven. Maar hoe kan je die rust bereiken?

Begin met een braindump

Als je je hoofd leeg wil maken, helpt het enorm om zaken op te schrijven: ideeën die je hebt, deadlines die je niet mag vergeten, afspraken, eender wat. Op die manier hoef je niet alles te onthouden en zie je in één oogopslag wat je wanneer moet doen, wat je absoluut niet mag vergeten…

Bovendien zorgt opschrijven voor minder chaos in je hoofd: gedachten in je hoofd zijn namelijk chaotisch, maar gedachten op papier zijn overzichtelijk en geordend. Daarnaast geeft het je een instant goed gevoel wanneer je zaken van je to do-lijstje kan afvinken!

Las pauzemomenten in

Wanneer je ‘s nachts ligt te piekeren, dan is dat vaak omdat je overdag geen tijd hebt gehad om stil te staan bij de gebeurtenissen van die dag. Pas wanneer we in ons bed liggen, krijgen onze hersenen de kans alles op een rijtje te zetten en alle informatie te verwerken.

Probeer daarom overdag al een paar pauzemomenten in te lassen om je hoofd even leeg te maken en stil te staan bij wat er allemaal gebeurd is. Ga even naar buiten of schrijf je gedachten neer in een schriftje. Zo maak je je hoofd vrij voor nieuwe informatie en hoeven je hersenen ‘s nachts geen overuren te kloppen.

Beweeg!

Wanneer je sport, heb je geen tijd om te piekeren, omdat je je volop op je fysieke inspanning concentreert. Je stelt jezelf een doel en spant je in om dit te bereiken. Er is dan geen plaats voor andere gedachten. Kies wel een haalbaar doel, een te moeilijk doel kan je namelijk wél spanning bezorgen.

Sporten zorgt niet alleen voor afleiding, het geeft je ook voldoening. Wanneer we sporten, maakt ons lichaam namelijk genotshormonen aan. Door te bewegen sla je dus twee vliegen in één klap: je maakt je hoofd leeg én je gezondheid gaat erop vooruit.

Beperk de prikkels

Sta even stil bij de prikkels waaraan je dagelijks wordt blootgesteld: notificaties op je gsm, de radio die op de achtergrond speelt, de televisie die aan ligt, het geluid van het stadsverkeer, rinkelende telefoons, flitsende LED-verlichting… Geen wonder dat onze hersenen tegen ‘s avonds dolgedraaid zijn.

Het is natuurlijk onmogelijk om alle prikkels te elimineren, maar je kan ze wel beperken.

  • Zet je gsm op stil
  • Schakel zoveel mogelijk notificaties uit
  • Lees ‘s avonds een boek in plaats van tv te kijken
  • Ga voor een ontspannende wandeling in plaats van een avondje op de computer, voor tv…

Hoe minder prikkels waaraan je wordt blootgesteld, hoe meer rust in je hoofd.

Lucht je hart

Maak je je ergens zorgen om, is er iets dat je dwars zit of heb je gewoon iemands advies nodig? Ga dan op zoek naar een luisterend oor. Het kan een enorme opluchting zijn om even al je gedachten op tafel te gooien en je hart te luchten. Zo hoef je niet alles op te kroppen en zal je automatisch opnieuw meer rust in je hoofd krijgen.

Is jouw schijfruimte vol? Doe de test!

Een vol hoofd kun je een beetje vergelijken met een volle schijfruimte. Hoeveel schijfruimte heb jij op dit moment nog vrij? Je ontdekt het via deze test.

Ben je in balans, zit je in de gevarenzone of ben je helemaal overbelast?