5 fabeltjes over fruit die je echt niet mag geloven

5-fabeltjes-over-fruit-die-je-echt-niet-mag-geloven.jpg

Mag je echt zoveel fruit eten als je wil? Wij onderzochten de 5 meest voorkomende fabeltjes over fruit.

1.Je mag zoveel fruit eten als je wil

Fruit zit boordevol vitaminen en mineralen, het is dan ook erg gezond voor je lichaam. Daarom denken mensen vaak dat ze zoveel fruit mogen eten als ze willen, het is toch gezond? Jammer genoeg zit in fruit ook veel suiker. Dit zijn gezonde natuurlijke suikers, maar als je te veel fruitsuikers eet zal je meer vet opslaan ter hoogte van je buik. Beperk daarom je fruitconsumptie tot 2 stuks per dag. Zoek je een gezonde snack? Vervang fruit dan door groenten. Rauwe worteltjes, bloemkool en komkommer zijn ook erg lekker!

2.Vers fruit is gezonder dan bevroren fruit

We denken vaak dat vers altijd beter is, maar dit is niet altijd het geval. Diepgevroren fruit wordt onmiddellijk na het oogsten ingevroren. Hierdoor gaan er nauwelijks voedingsstoffen verloren. Bevroren fruit is een betaalbaar alternatief voor vers fruit. Bevroren bosvruchten zijn bijvoorbeeld veel goedkoper dan verse bosvruchten. De textuur van bevroren fruit kan na het ontdooien een beetje anders zijn. Bevroren fruit is daarom meer geschikt om te verwerken in smoothies of yoghurt.

3.Gedroogd fruit is even gezond als vers fruit

Gedroogd fruit is vaak gezoet en bewerkt om de houdbaarheid te verlengen. Daarom is het niet even gezond als vers fruit. Bovendien zal je van gedroogd fruit meer eten dan van vers fruit. Het fruit is immers kleiner en het lijkt meer op snoepgoed. Gebruik gedroogd fruit in desserts en eet vers fruit als gezond tussendoortje.

4.Je kan even goed fruitstap drinken

Fruitsappen worden vaak gekookt en geconcentreerd om nadien weer aangelengd te worden met water. Op die manier gaan bijna alle voedingsstoffen verloren. Versgeperst sap bevat wel alle voedingsstoffen en fruitsuikers, maar de vezels ontbreken. Je bloedsuikerspiegel stijgt erg snel na het drinken van fruitsap. Het is gezonder om fruit in zijn geheel te eten. Zo krijg je alle vezels binnen en zal je bloedsuikerspiegel geleidelijk stijgen. Heb je toch zin in fruitsap? Overweeg dan een smoothie!

5.Fruityoghurt is even gezond

Als je kant-en-klare fruityoghurt koopt zit daar vaak geen grammetje fruit in. Meer zelfs, ze zitten vaak boordevol suiker en smaakstoffen. Het is veel lekkerder én gezonder om je fruityoghurt zelf te maken!