Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

5 must do’s voor een vlotte en zorgeloze verhuis

5 min read

Voor velen is verhuizen een organisatorische calvarietocht.  Hoe mooi het vooruitzicht van de nieuwe woonst ook kan zijn, er komt heel wat bij kijken.

Vaak wordt de omvang van de taken onderschat: voorbereiding van het inpakken, aanpassen van internet- en energieaansluitingen, doorgeven van adreswijzigingen tot het plannen van verlofdagen voor verhuis.

Hoe beter je voorbereid bent, hoe vlotter jouw verhuis verloopt.  Dankzij een goede planning die je stap voor stap uitvoert, schep je orde in de chaos en bewaar je op elk moment het overzicht.  Zo zorg je ervoor dat je niets vergeet en ben je helemaal klaar voor een nieuwe start!

1. Begin er op tijd aan en werk planmatig

Een verhuis is meer dan die ene dag waarop je alle spullen naar je nieuwe woonst brengt.  Het proces neemt enkele maanden in beslag en vraagt dus een doordachte voorbereiding.  Om de stress zoveel mogelijk te beperken, is het belangrijk om te werken aan een goed plan en een checklist.

Werken met een checklist helpt je om het overzicht te behouden over alle taken die je moet doen.  Stel een lijst samen met alle zaken die je in orde moet brengen voor je verhuis.  Koppel hieraan een tijdsduur die je voor elke taak nodig hebt.  Door deze taken op papier te zetten en af te vinken, zal je zeker niets vergeten.

2. Denk goed na over alle stappen

Wil je je verhuis zelf regelen? Of werk je liever samen met een verhuisfirma of een Professional Organizer? Het uitbesteden van taken is uiteraard een budgettaire keuze, maar het kan je ook ontzorgen.  De tijd die je hiermee wint en de steun die je ervaart, is bovendien waardevol.  Het geeft je gemoedsrust.

3. Vergeet niet te ontspullen

Een verhuis is de ideale aanleiding om te ontspullen.  Het is veel fijner om alleen die zaken mee te nemen naar je nieuwe thuis die je ook echt gebruikt.  Een overdaad aan gerei zorgt er alleen maar voor dat je veel tijd en energie verspilt aan het onderhoud ervan en in dit geval aan het inpakken.  Als je overtollige spullen wegwerkt, moet je minder dozen verhuizen en blijft je nieuwe huis gespaard van overbodige rommel.  Met andere woorden: vóór je gaat verhuizen, is het opruimen en weggooien geblazen.  Zo wordt de verhuizing een stuk makkelijker en is je nieuwe thuis meteen netter.

4. Coach je crew

Het is belangrijk om niet alles alleen te doen. Hulp van familie en vrienden  kan erg nuttig zijn tijdens deze stressvolle tijd. Welke hulp je ook kiest, laat hen tijdig weten wanneer en waarvoor je jouw crew nodig hebt zodat ze beschikbaar zijn. Vergeet ook niet de taken te verdelen en maak hierover goede afspraken met de mensen die er zijn om te helpen.

5. Neem een time-out

Zoveel te doen.  Het laatste waaraan je denkt, is vrije tijd nemen.  Maar dit is precies wat je moet doen om op adem te komen tussen het sorteren en inpakken.  Plan daarom iets leuks tussendoor.  Zelfs een half uurtje me-time zal helpen om je niet overweldigd te voelen.  Lees een boek, ga lunchen met een vriend(in) of maak een wandeling.  Zo tank je nieuwe energie voor je volgende sessie.

Verhuizen kan dan wel stresserend zijn, maar het is tegelijk ook de start van een nieuwe episode in je leven.  Geniet, als je kunt, van deze zeldzame ervaring en denk na over alle positieve dingen die op je afkomen.  Maak van de verhuis een leuke belevenis. Ik hoop dat deze tips je alvast inspireren.

Barbara Plamont helpt als Professional Organizer mensen en bedrijven die nood hebben aan organisatie en structuur in hun woon- en werkomgeving. Je kan haar contacteren via https://livstiller.be of barbara@livstiller.be.

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…