8 gezonde alternatieven voor suiker

8-gezonde-alternatieven-voor-suiker.jpg

We eten allemaal maar liefst 40 kilogram suiker per jaar! Dat is veel te veel, en vaak beseffen we het zelf niet eens. 85% van de suiker die we eten zit ‘verborgen’ in voedselproducten. Dat zijn bewerkte voedingsmiddelen waar suiker aan toegevoegd is. Van suiker wordt je ziek, oud, lelijk en moe. Kies daarom een van deze alternatieven voor suiker, je zal je veel beter voelen!

1.Stevia

Ben je op zoek naar de gezondste suikervervanger? Zoek dan niet langer, Stevia schiet er met hoofd en schouders bovenuit. Het heeft helemaal geen calorieën, het verhoogt je bloedsuikerspiegel niet en het is 300 tot 400 keer zoeter dan suiker. In verschillende landen wordt deze zoetstof zelfs gebruikt bij de behandeling van diabetes.

2.Palmsuiker

Palmsuiker heeft een lage glycemische index van 30 en dat is bijzonder goed. Het heeft een iets minder zoete smaak die een beetje aan karamel doet denken. Ideaal om eens uit te proberen.

3.Dadelstroop

Dadelstroop mag dan misschien wel gezonder zijn dan suiker, het heeft een erg hoge glycemische index van 100. Het zal je bloedsuikerspiegel snel verhogen en het is daarom niet aangewezen voor mensen die diabetes hebben.

4.Kokossuiker

Kokossuiker is een gezond alternatief voor ongezonde kristalsuiker. Het heeft een glycemische index van 35 en dat is nog steeds erg laag. Kokossuiker is bovendien een van de meest duurzame suikersoorten in de wereld en het is een natuurlijke bron van vitamine C, B1, B2, B3 en B6.

5.Agavesiroop

Agavestroop is zoeter dan suiker en bestaat voor 90% uit fructose. Ook deze zoetstof heeft een lage glycemische index van 30. Met mate gegeten zal het dus niet tot een piek in je bloedsuikerspiegel leiden. Agavestroop bevat bovendien weinig calorieën waardoor het thuishoort in een gezond dieet.

6.Mannitol

Mannitol komt voor in zeewieren en is ongeveer even zoet als suiker. Omdat de glycemische index erg laag is, 2 om precies te zijn, is het een goed alternatief voor mensen die diabetes hebben. Mannitol heeft 1,6 calorieën per gram, dat is bijna de helft minder dan suiker. Maar omdat Mannitol iets minder zoet is zal je er wel meer van gebruiken.

7.Ahornsiroop of esdoornsiroop

Hoe lichter de kleur van de ahornsiroop hoe beter de kwaliteit. Ahornsiroop heeft een iets hogere glycemische index, 54 om precies te zijn. Het is erg lekker bij wafels en pannenkoeken.

8.Honing

Honing heeft een vrij hoge glycemische index van 48. Dat maakt honing geen ideale keuze voor mensen die diabetes hebben. Toch is honing gezonder en zoeter dan suiker. Het is rijk aan antioxidanten en heeft een ruime genezende werking.