Beginnersfouten bij het lopen

beginnersfouten-lopen.jpg

Net begonnen met lopen? Geweldig! Wellicht moet je wel nog wat wennen aan je nieuwe sport. Zo kan het even duren voor je de juiste looptechniek beet hebt. Maar er zijn ook nog andere zaken die je in de gaten moet houden tijdens het lopen.

Er zijn een aantal beginnersfouten die je beter kan vermijden om blessures en andere problemen te voorkomen. Je kunt zo gewoon gezond lopen zonder dat je last krijgt van vreemde sportblessures. Alle tips met fouten die vooral in het begin dat je loopt veel voorkomen hebben we voor je op een rij gezet!

Luister naar je lichaam

Tijdens het lopen is het belangrijk om goed naar je eigen lichaam te luisteren. Het is een veelgemaakte fout om gewoon door te lopen terwijl je kleine pijntjes voelt.

Als je kleine pijntjes voelt, je spieren tegen trekken… is de kans groot dat je lichaam aangeeft dat je in een verkeerde houding loopt. Probeer op zo’n moment eens anders te lopen of een cooling-down in the lassen als je al lang aan het lopen bent.

Natuurlijk ben je enthousiast over je nieuwe sport, maar het is belangrijk om niet voluit te gaan. Push jezelf niet zover om door te blijven rennen, maar bouw je conditie geleidelijk op om blessures te voorkomen.

Vergelijk jezelf niet met anderen

Als je op je werk vertelt dat je bent begonnen met lopen, zullen er ongetwijfeld nog collega’s zijn die ook lopen. Ze vertellen dat ze in een half uur vijf kilometer lopen, terwijl jij daar nog lang niet bent.

Het is belangrijk om jezelf niet te vergelijken met anderen als beginner. Ga jezelf niet pushen om net zo snel te lopen, want de kans op sportblessures is het grootst als je je te snel te veel van je lichaam vraagt.

Laat je ook niet opjagen door lopers in de straat die een stuk harder gaan. Het is een kwestie van tijd om je spieren in een bepaald ritme te krijgen.

Verander regelmatig van route.

Je hebt een route uitgedacht en iedere avond trek je weer de sportschoenen aan om deze route te gaan lopen. Nochtans is het belangrijk om regelmatig van route te wisselen en te zorgen voor voldoende afwisseling.

Als je niet van route gaat wisselen, is de kans groot dat het lopen op een gegeven moment niet meer zo leuk is. Je krijgt steeds minder motivatie om te gaan lopen.

Af en toe een nieuwe route proberen heeft ook nog een ander voordeel: je lichaam maakt kennis met nieuwe ondergronden waardoor je spieren sneller worden getraind. Durf dus regelmatig een nieuwe route te lopen en ervaar het effect op je spieren!

Een aantal beginnersfouten bij het lopen op een rij

  • Verkeerde loopschoenen kunnen sportblessures veroorzaken. Ga naar een sportwinkel en koop nieuwe schoenen die je na 500 kilometer vervangt door nieuwe.
  • Begin al met drinken voor je gaat lopen en drink minimaal 1,5 uur voor, tijdens en na het lopen.
  • Neem na het lopen altijd minimaal één rustdag om je spieren niet te overbelasten.
  • Eet eventueel een lichte snack 1,5 uur voor je begint te lopen.
  • Loop je meer dan 90 minuten? Neem dan een energiereep mee voor onderweg.
  • Draag de juiste kleding om je lichaam goed warm te houden, maar zweet door te laten. Kies dus absoluut niet voor katoen tijdens het lopen.
  • Probeer tijdens het lopen je handen naast je lichaam te houden in een hoek van 90 graden.