scrollTop top

Global Running Day: 5 feiten en fabels over hardlopen

Global Running Day: 5 feiten en fabels over hardlopen

Vandaag is het Global Running Day, de ideale dag dus om te gaan hardlopen. Er doen echter heel wat mythes de ronde over deze sport. Jussi Peltonen, Senior Researcher bij Polar Research Center, zet er vijf voor je op een rijtje.

Feit: iedereen kan lopen

Of je nu lang, kort, dik, dun, jong of oud bent: iedereen kan lopen. Het menselijk lichaam is volledig aangepast aan deze eeuwenoude sport. ‘Vergeleken met andere dieren zijn we niet al te snel. We zijn geen sprinters, maar blinken uit in het lopen van lange afstanden’, aldus Peltonen. En oké, je loopt als beginner niet meteen een marathon, maar hoe meer je traint, hoe dichterbij je bij die befaamde 42,2 kilometer komt. Let’s run!

Fabel: lopers wandelen nooit

Sterker nog: wandelen tijdens je loopprogramma kent juist grote voordelen. Zo is het maken van een flinke wandeling voor de gevorderde loper een perfecte training tijdens een hersteldag. Het helpt namelijk bij het opbouwen van uithoudingsvermogen en geeft spieren en gewrichten de nodige adempauze. Voor beginnende lopers is wandelen juist ideaal om met lopen te beginnen en tijdens een training het lopen met wandelen te combineren.

Fabel: hartslagtraining is alleen voor de échte pro’s

Ook voor beginners is hartslagtraining fijn om zo te checken of je op de goede weg bent. Het enige wat je nodig hebt: een sporthorloge, dat je hartslag tijdens de training meet en inzicht geeft in de persoonlijke hartzones, fitnesstracker of borstband. ‘Hartslagtraining kan helpen bij het voorkomen dat nieuwe lopers zichzelf te snel uitputten om nog van lopen te genieten,’ licht Peltonen toe.

Fabel: na een paar dagen vrij moet je weer opnieuw beginnen

Zelfs als je drie weken in bed blijft liggen, zorgt dit er slechts voor dat je maximaal 25% van je VO2max (meet de maximale hoeveelheid zuurstof die je iedere minuut kunt opnemen, nvdr) verliest. Valt best mee, toch? Zeker als je bedenkt dat zo’n situatie zelden voorkomt. Al bij al is rust nemen en hersteldagen inlassen ontzettend belangrijk en helpt het zelfs bij het verbeteren van je conditie. Plof dus gerust lekker op de bank vanavond.

Feit: een marathon lopen is gezond

Oké, de wedstrijd zelf is misschien schadelijk, maar de levensstijl die je er door het trainen voor zo’n marathon op nahoudt, is daarentegen juist wél gezond. Je krijgt er sterkere spieren en botten van, blijft op een gezond gewicht en het vergroot je zelfvertrouwen. En no worries: ook met meer ‘simpele’ looptraininingen waarbij je niet direct een marathon nastreeft, profiteer je van deze voordelen.

Nieuwsgierig geworden naar meer feiten en fabels? In ons nieuwe zomernummer lees je negen feiten en fabels over sporten. En hier lees je zeven feiten en fabels over slaap. Want ook goed slapen is noodzakelijk voor een gezonde levensstijl. Meer informatie over Polar vind je hier.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!