Wat biedt homeopathie bij slaapproblemen?

wat-biedt-homeopathie-slaapproblemen.jpg

Slaap is één van de basisbehoeftes van een mens en een belangrijk aspect in ons dagelijkse leven. Je brengt dan ook heel wat uren al slapend door. Maar wat als je ineens niet meer kan slapen?

Wanneer is er sprake van slapeloosheid?

Je bent doodmoe en hebt het gevoel dat je als een blok in slaap gaat vallen, maar zodra je in je bed ligt, blijf je maar woelen en draaien. Je kan schaapjes tellen, op je ademhaling letten of één van de vele andere trucjes uitproberen. Maar wat als je slapeloosheid weken of maanden blijft aanhouden?

Wanneer we van slapeloosheid spreken, gaat het over langere periodes waarin je moeite hebt met de slaap te vatten of heel lang wakker ligt. Meestal merk je dat dan ook aan je gedrag overdag. Je bent prikkelbaar en hebt sneller concentratieproblemen, hoofdpijn of je hoofd voelt zwaar aan.

Wat is de oorzaak van slapeloosheid?

Slapeloosheid is vaak op zich geen ziekte, eerder een symptoom van een lichamelijk of psychologisch probleem. Hartproblemen, astma en diabetes kunnen bijvoorbeeld slaapstoornissen met zich meebrengen, net als bepaalde medicatie. Daarnaast heeft ook de menstruatieperiode voor veel vrouwen een negatieve invloed op de nachtrust. Op psychologisch vlak kunnen stress, kopzorgen, trauma’s uit het verleden of spanningen ervoor zorgen dat iemand maar moeilijk de slaap kan vatten.

Wel is er een groot verschil tussen slapeloosheid en een rusteloze slaap. Er zijn verschillende mensen die vlot in diepe slaap vallen, maar na enkele uren weer wakker worden en het gevoel hebben dat ze niet geslapen hebben. Als dat meerdere keren per nacht voorvalt, denken zij een hele nacht wakker gelegen te hebben, terwijl ze eigenlijk sliepen. Uiteraard kan je in zo’n geval niet spreken van een goede nachtrust, maar het is niet hetzelfde als slapeloosheid.

Sommige mensen lijden echter wel aan een ernstige slaapstoornis zoals slaapapneu of narcolepsie. Dat zijn ziektes die rechtstreeks voortvloeien uit de slaap, zonder andere oorzaak. Om deze problemen te behandelen, heb je de hulp van een slaapspecialist nodig.

Wat kan je doen?

De meest voor de hand liggende tips vragen een aanpassing van je dagelijkse handelingen. Drink bijvoorbeeld zeker niets met cafeïne voor het slapengaan, geen koffie of cola en dergelijke. En ook het kunstmatige licht van onze digitale schermen zorgt ervoor dat we moeilijker inslapen. Het blauwe licht van een smartphone, computer, tablet of televisie houdt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine tegen. Je lichaam zal dan langer wakker proberen te blijven. Zet ook altijd het geluid of de meldingen van je smartphone uit, zelfs onbewust kan je daardoor gestoord worden in je slaap.

Verder kan homeopathie in veel van deze situaties hulp bieden. Er zijn homeopathische middeltjes die je kunnen helpen met lichamelijke klachten die je uit je slaap houden, maar er zijn ook oplossingen voor wie kampt met stress, werkdruk, spanningen of angsten.

En als het niet helpt?

Ben je ervan overtuigd dat het probleem toch ergens anders ligt? Raadpleeg dan zeker je huisarts of een gespecialiseerde arts.