Wat kan ik beter niet eten tijdens de zwangerschap? Tips

wat-kan-ik-beter-niet-eten-tijdens-zwangerschap-tips.jpg

De voeding die je tijdens de zwangerschap eet, heeft een grote invloed op de ontwikkeling van je kindje. Vanaf de eerste dag dat je zwanger bent, wil je het beste voor je baby. Je voeding speelt hierbij een belangrijke rol. Ben jij zwanger en heb je geen idee wat je nu wel en niet mag eten? Lees dan zeker onderstaande tips.

Wat wordt er absoluut afgeraden?

1. Cafeïne, alcohol, roken

Alcohol (zelfs een matig gebruik), geneesmiddelen en nicotine (roken) kunnen schadelijk zijn voor het kind.  Het kan leiden tot groeiachterstanden, hersenbeschadigingen, gezichtsafwijkingen, afwijkingen aan de organen, miskramen en vroeggeboortes. Gebruik alleen geneesmiddelen op doktersadvies, ook wanneer het schijnbaar onschuldige pijnstillers of geneesmiddelen betreft die vrij te koop zijn in de apotheek.

Cafeïne is ook niet altijd goed voor je ongeboren baby. Deze stof komt voor in koffie, cola, thee en sommige energiedrankjes. Cafeïne verhoogt je kans op een miskraam of een laag geboortegewicht. Beperk daarom de inname van cafeïne tot maximum 100mg per dag. Dat is hetzelfde als: 1 kopje koffie, 3 koppen thee en 2 glazen cola.

2. Rauwe eieren

Rauwe eieren kunnen een bron van salmonellabacteriën zijn, waar jij en je baby erg ziek van kunnen worden. Ook bereidingen waarin er rauwe eieren aanwezig zijn, vermijd je best. Bv.:

  • Zelfgemaakte moussedesserts
  • Mayonaise
  • IJs

3. Rauwe melk, vlees of vis

Vermijd de volgende soorten:

  • Rauwe melk: in ongepasteuriseerde of niet-gesteriliseerde melk kunnen ziekmakende (listeria) bacteriën voorkomen. Eet ook geen producten bereid van rauwe melk zoals sommige zachte kazen (bv. mozzarella, Brie, Camembert).
  • Eet geen rauw of halfdoorbakken vlees: americain, rosbief, tartaar en biefstuk. Hierin kunnen de listeriabacterie en de toxoplasma-parasiet voorkomen.
  • Let ook op met verpakte gerookte of rauwe vis zoals zalm, haring en schaaldieren zoals oesters

4. Bijkomende tips

  • Verse producten kan je beter niet te lang bewaren. Denk hierbij aan salades en vleeswaren. Hou je bovendien aan de houdbaarheidsdatum en bewaar producten in luchtdichte verpakkingen in de koelkast.
  • Rauwe groenten en fruit kunnen listeriabacteriën bevatten. Zolang het rauwe product niet bewerkt is, blijft de besmetting normaal gesproken zo beperkt dat het niet tot ziekte leidt. De van nature aanwezige andere bacteriën weerhouden listeria ervan zich te vermenigvuldigen.
  • Was altijd je handen voor elke maaltijd en na elk contact met groenten, fruit, rauw vlees en katten.

Wat met mate?

Sommige voedingsstoffen neem je best met mate op tijdens je zwangerschap.

1.Vitamine A

Vitaminen zijn gezond, maar een overdosis kan schadelijk zijn. Zeker wat vitamine A betreft. Hoge dosissen vitamine A kunnen de vrucht beschadigen en aangeboren afwijkingen veroorzaken. Omdat lever en leverproducten ook een bron van vitamine A zijn, beperk je deze het best tijdens je zwangerschap.

2. Drop

Snoep niet te veel tijdens je zwangerschap en vooral als het om drop gaat. Drop bevat glycyrrhizine. Dit kan zorgen voor een hogere bloeddruk, vochtophoping en een kaliumtekort.

3. Zout

Gebruik zout en zoutproducten met mate(bv. kant-en klare sausen, soepen, aroma’s) omdat dit je bloeddruk doet verhogen. Vermijd ook rookworst,  rookvlies en ham, omdat er ook hier veel zout in zit.

4. Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten

Sommige kruiden zijn schadelijk voor ongeboren baby’s. Neem daarom geen kruidenpreparaten of etherische kruidenoliën. Normaal gebruik van kruiden kan echter geen kwaad.

Wat wel eten?

Eten voor 2 is tijdens je zwangerschap niet nodig. Het is wel belangrijk om gezond en evenwichtig te eten:

  • Spruitjes, kool, witloof, broccoli
  • Vitamine E: noten, zaden en plantaardige olie
  • Mager gebakken vlees en vette vis
  • Calcium: gepasteuriseerde melk en drinkyoghurt.
  • Vezelrijk voedsel: peulvruchten, volkoren producten