Heb jij ook enkele taken waar je het liefst zo weinig mogelijk aan denkt? In jouw ideale wereld zullen de taken na een tijdje vanzelf wel verdwijnen. Helaas wil dit in de werkelijkheid niet altijd lukken. Hier zijn 10 tips tegen uitstelgedrag.
1.Begin met de moeilijkste taken
Begin met de meest uitdagende taken en laat de makkelijkere en leukere taken voor op het einde. Zo blijf je gemotiveerd om ze allemaal uit te voeren.
2.Het hoeft niet allemaal perfect te zijn
Stop met het streven naar perfectie. Als je wil dat alles perfect is kan je er even goed niet aan beginnen. Probeer je taken ‘goed genoeg’ uit te voeren, dat is veel beter dan ze te laten liggen.
3.Stel doelen op
Schrijf alle taken op die je moet volbrengen, zo krijg je een overzicht. Ook de kleinste taakjes moet je opschrijven. Als je een taak hebt uitgevoerd trek je er een dikke streep door, dat werkt echt bevrijdend.
4.Denk aan de tijd
Hou je tijd bij als je je taak uitvoert, je zal merken dat het minder lang duurt dan je dacht. Al die tijd die je spendeerde aan je uitstelgedrag had je veel nuttiger kunnen invullen!
5.Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding
Maak er een gewoonte van om niet naar sociale media te kijken tijdens je werk. Probeer alles te vermijden waardoor je concentratie kan afdwalen. Leg je gsm in een andere kamer en denk alleen aan je taak.
6.Neem af en toe een pauze
Een pauze is belangrijk, het zorgt ervoor dat je je taken kan volhouden. Je hoeft geen uren aan een stuk aan je bureau te zitten. Sta af en toe eens recht en strek je benen.
7.Denk aan je werkplek
In welke ruimte kan je het beste werken? Neem je werk niet mee naar een plaats waar je je niet goed kan concentreren. Ruim je werkomgeving op en elimineer afleiding.
8.Zoek je ritme
Ontdek hoe jij het liefste werkt. Met of zonder muziek, na een lekkere douche of moet je ’s morgens eerst gaan lopen?
9.Herken je uitstelgedrag
Betrap jezelf op uitstelgedrag. Ga na waarom je taken uitstelt en wat je eraan kan doen. Begin bij de kern van het probleem.
10.Splits grote taken op
Als je een erg grote taak heb doe je er goed aan om ze op te splitsen in enkele kleinere. Zo wordt je taak overzichtelijk en lijkt het veel realistischer om ze uit te voeren. Telkens je een klein taakje kan doorschrappen zal je extra gemotiveerd worden om verder te werken.