Vind je dat het er soms te serieus aan toe gaat op de werkvloer? Ben je humoristisch ingesteld maar weet je niet goed hoe je dat best naar voor brengt tegenover je collega's? Deze 5 tips zullen je helpen!
1. Neem jezelf niet te serieus
Zelfs als je jezelf als een effectieve professional beschouwt, kun je jezelf maar beter niet te serieus opstellen. In een gênante situatie kun je dan bijvoorbeeld beter om jezelf lachen en gebruikmaken van de nodige zelfspot. De meeste mensen zullen zelfspot immers als erg positief zien en je meer en meer gaan waarderen. Hoewel je vaak meer respect weet te oogsten door zelfspot moet je er wel rekening mee houden dat je dit niet te vaak gebruikt. In dat geval loop je immers het risico om niet meer serieus genomen te worden. Zelfspot kun je het beste hanteren in situaties waarin dit je niet kan schaden en je geloofwaardigheid niet aan kan tasten. Zelfspot zal je menselijker over laten komen als je dit op een juiste manier gebruikt die past bij je persoonlijkheid en je gevoel.
2. Vermijd negatieve humor
Op vrijwel elke werkvloer zijn wel mensen aan te wijzen die humor aanwenden om een vervelende boodschap te brengen. Hun sarcasme en bijtende humor wordt dan ingezet om negatieve gebeurtenissen aan te kaarten. Deze vorm van humor zal in de regel niet erg op prijs worden gesteld en zal bovendien de situatie op de werkvloer negatief beïnvloeden. Op het moment dat je negatieve humor gaat gebruiken om iemand, of zelfs een groep, te bekritiseren, zul je namelijk personen kunnen kwetsen. Een directe benadering zal bovendien laten zien dat iemand op de persoon aan durft te spreken, in plaats van voor een gemene omweg te kiezen. Zo uit je immers op een negatieve- en agressieve wijze je frustratie en/of boosheid en daarmee eigenlijk omzeilen wat je eigenlijk dwarszit.
3. Gebruik geen vermijdingshumor
Een heleboel mensen zullen op de werkvloer grappig gaan doen op het moment dat er zich een pijnlijke situatie op hun pad komt. Dit is overigens een heel normaal mechanisme van de mens om zich tegen bepaalde situaties te beschermen. Stress en spanningen op het werk zullen immers je prestaties in de weg staan en door humor te gebruiken zal het stressniveau kunnen dalen. Humor om stress te verminderen kan dan ook geen kwaad, maar humor om een vervelende situatie niet onder ogen te hoeven zien is een heel ander verhaal. Beter geef je direct aan dat je een bepaalde situatie vervelend of pijnlijk vindt, in plaats van humor in te zetten om de situatie te bagatelliseren. Humor zal op die manier namelijk dienst gaan doen als een soort afleidingsmanoeuvre.
4. Leer je humor timen
Humor kun je niet te pas en te onpas gebruiken, ook niet op de werkvloer. Indien je van jezelf weet dat je deze timing lastig in kunt schatten, dan doe je er goed aan om op veilig te spelen. Je kunt bijvoorbeeld naar collega’s kijken en hun voorbeeld proberen te volgen. Pas op het moment dat je er zeker van bent dat je zelf voldoende vaardigheden hebt ontwikkeld op dit gebied is het goed om humor toe te passen. Je kunt dan vaak zonder problemen op gepaste momenten humor inzetten op je werk.
5. Laat andere humoristisch zijn
Indien je van jezelf weet dat je niet echt over de gave beschikt om humoristisch te zijn, dan is het uiteraard beter om de nodige humor aan een collega over te laten. Wanneer je zelf geen humor hebt, of altijd heel serieus bent, bestaat namelijk de kans om ook de humor van je collega’s de kop in te drukken. Je dient dan te aanvaarden dat anderen wel humor in kunnen zetten, maar dat jij daar minder goed toe in staat bent. Je collega’s zullen je dan in ieder geval zien als iemand die hun humor weet te waarderen en wie weet ga je er na verloop van tijd zelf ook van genieten.