scrollTop top

De helende werking van koude: wat is cryotherapie + onze redactrice test het uit

De helende werking van koude: wat is cryotherapie + onze redactrice test het uit

Cryotherapie is een ware hype. Zo’n drie minuten in een ijskoude sauna heeft blijkbaar alleen maar voordelen. ‘Een cryosauna is zoals een warme sauna, maar dan met een koude omgeving in plaats van een warme. Ondanks de koude is het veel toegankelijker dan de meesten denken’, vertelt Christine Schotte van Aquakine.

‘Mijn man is kinesist en hij zocht naar therapieën die aanvullend zijn op de klassieke therapieën. Zo kwamen we eerst uit bij aquatherapie, tot we zo’n tien jaar geleden gecontacteerd werden met de vraag of we cryotherapie konden aanbieden. In België was dit toen nog niet zo bekend, we trokken naar Duitsland om er één te proberen en waren meteen enthousiast. Zo waren wij de eersten die een gesloten cabine voor cryotherapie aanboden in eigen land, whole body cryotherapy genoemd. Op zich bestaat cryotherapie al jaren in de medische wereld, maar dan heel lokaal, om bijvoorbeeld wratjes te bevriezen.’

‘De cryocabine is ontwikkeld in de jaren ’80 door een arts om reumapatiënten te behandelen. Het was dus vooral gericht op pijnpatiënten. Daarna is de cabine in de topsportwereld geraakt. Door de cryotherapie recupereer je namelijk veel sneller na een inspanning. Maar het wordt tegenwoordig op verschillende vlakken ingezet, het bevordert immers de celvernieuwing en heeft een impact op verschillende domeinen. Heel recent nog om je reukvermogen na een COVID-19 besmetting terug te krijgen.’

Hoe gaat het in zijn werk?

‘Je stapt een cabine binnen waar de temperatuur -85°C of kouder is. Daar blijf je drie tot vier minuten in staan. Voor een maximaal effect laat je zoveel mogelijk huid bloot. Je draagt dus een bikini of zwemshort. Wil je toch liever wat meer bedekken, dan kan dat uiteraard ook. Heel belangrijk is dat je de uiteindes van je lichaam beschermt. Denk aan je oren, neus, handen en voeten. Je draagt een muts of oorverwarmers, handschoenen en pantoffels. Een mondmasker is altijd verplicht, ook zonder corona. Op die manier bescherm je je neus, maar adem je ook de ijskoude lucht niet direct in. Cryotherapie is geen foltering, het moet aangenaam blijven.’

‘IJs werkt ontzwellend, pijnstillend en ontstekingsremmend. Wanneer je in de cabine stapt, krijgen je hersenen het signaal: het is hier koud dus ik moet mijn lichaamstemperatuur bijwerken. Je bloed gaat naar je vitale organen en blijft daar circuleren. Als je dan na drie tot vier minuten uit de cabine stapt, krijg je een flush van zuurstofrijk bloed door heel je lichaam. Daardoor worden je afvalstoffen versnelt afgevoerd. Over het algemeen krijg je een heel verkwikkend gevoel. De koude reset je lichaam voor een deel, je pijnprikkel verlaagt en je voelt je nadien veel beweeglijker. Er komen ook endorfines vrij, waardoor je je gelukkiger voelt. Daarom dat het ook kan helpen tegen stress of zelfs depressie. Het wordt daarnaast ook gezien als een manier om af te slanken. Dat is eerder aanvullend, er zijn veel efficiëntere manieren om gewicht te verliezen. Het verstevigt de huid, maar je gaat geen kilo’s verliezen door cryotherapie.’

Blijvend effect?

‘Het effect is bij iedereen anders. Sommige mensen hebben baat bij één cryobeurt, terwijl anderen er veel meer nodig hebben. Bij mensen zonder onderliggende problemen, gaat het vooral deugd doen. Wanneer mensen echt (chronische) pijn hebben, zullen ze op basis van hun soort pijn en hoe lang ze er al mee rondlopen, meer of minder beurten nodig hebben om een duurzaam pijnstillend effect te hebben. We raden dan ook een kuur aan van negen à tien beurten.’

‘We werken al tien jaar met de cryocabine en hebben nog nooit negatieve ervaringen gehad. Voor patiënten met een zwakkere gezondheid hanteren we de regel: als je in een warme sauna mag van je arts, dan mag je ook in een koude sauna. Ben je niet helemaal zeker, dan controleer je het best bij je arts. Doordat cryotherapie lange tijd onbekend was, worden de negatieve kanten vaak uitvergroot. Maar cryotherapie is echt niet gevaarlijk.’

Do not try this at home

Misschien ben je zelf nu ook wel nieuwsgierig geworden, maar vind je de stap naar een echte cryosauna nog te groot. Het thuis nabootsen is niet zo gemakkelijk legt Christine uit: ‘Een ijsbad kan een alternatief zijn, maar dat is veel belastender voor je hart en huid. Wil je een identiek effect? Dan moet je ook al twintig minuten in een ijsbad zitten, wat best lang is. Hiervoor heb je ook ijswater of veel ijsblokjes nodig.’

Onze redactrice testte cryotherapie uit

Redactrice Sien: ‘Ik houd niet zo van extremen. Zo heeft het me ook verschillende bezoeken aan de sauna gekost om de warmte te appreciëren. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe ik een cryosauna zal ervaren. Aangekomen bij Aquakine mag ik me omkleden en geeft Christine mij nog een beetje uitleg. Zo zegt ze dat ik me goed moet ontspannen als ik straks in de koude stap. Ze polst ook of ik geen hartproblemen heb of snel witte vingers krijg. En dan is het voor echt. Ik stap de cabine binnen. En toegegeven: binnen is het koud, maar best draaglijk. Af en toe merk ik dat mijn lichaam verstramt. Om het weer los te maken, rol ik mijn schouders naar achteren of schud ik mijn armen uit. Verder probeer ik me te focussen op mijn ademhaling. Dat helpt immers om rustig te blijven. Na een minuut of twee voelt het aan alsof er een laagje ijs op mijn lijf ligt en voel ik mijn rug- en nekpijn al een pak minder. Na drie minuten vraagt Christine me of ik nog een minuut langer wil blijven staan. Ik dénk dat ik dat wel aankan, dus stem ik in. In die laatste minuut begin ik meer en meer te trillen. Door opnieuw te focussen op mijn ademhaling, houd ik het echter vol. Als ik uit de cryosauna kom, tril ik nog wat na, maar eerlijk? Ik heb me geen moment ongemakkelijk gevoeld. Om weer op te warmen, spring ik in een zwembad van 32°C. Na een halfuur heb ik het gehad en is het tijd om naar huis te gaan. Ik voel me ontspannen en moe. Daarnaast lijkt het wel alsof mijn hart nog steeds bezig is om mijn lichaam op temperatuur te krijgen. Zijn al mijn pijntjes nu als sneeuw voor de zon verdwenen? Nee. Dat had ik ook niet verwacht. Cryosauna is geen wondermiddel, maar ik vond het wél leuker dan ik voordien had gedacht. Wie weet boek ik snel nog eens een sessie!’

Eén beurt cryotherapie kost tussen de €35 en €40. Meer informatie op aquakine.be.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    525.681.483
  • Aantal
    doden
    6.277.891
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    4.147.568
  • Aantal
    doden
    31.727

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!